StumbleUpon - hvordan virker det?

Tags:    diverse

Hej derude!

Jeg ved ikke om I er bekendte med firefox-tilføjelsen, "StumbleUpon".
Kort sagt handler det om, at man trykker på en knap og bliver sendt videre til en tilfældig hjemmeside, som programmet tror man kan lide ("udregnet" efter hvad man trykker "thumbs up" eller "' down").

Og nu kom jeg så lige til at tænke på, hvordan dette fungerer?
- jeg forventer selvfølgelig ikke(og vil ikke ha' :D) en kode eller lignende, men ville bare høre i overordnet hvordan det bliver lavet?
- min forestilling er, at der - alt efter hvad man kan lide - findes andre brugere, som minder om én selv og så får man de sider han har kunnet lide og efterfølgende tjekkes det om man rent faktisk kunne lide det der blev vist.

Er der nogen der kan forestille sig enklere og/eller bedre metoder?

Tak for at du gad læse mit "lille" spørgsmål :)

Mit bud er at de gemmer en database, enten lokalt eller på en server, over de sider du har besøgt via den service, hvilke du kunne lide og hvilke du ikke kunne lide - og så har den nogle keywords ved hver side i databasen, som den regner efter.
Fx en side med keywordsne "lolcat, humour, fun", som du trykker "thumbs up" for.
Hvis du så stumbler på en side med keywordsne "humour, fun", og trykker "thumbs down". Så vil den blackliste "humour" og "fun", men stadig finde sider med "lolcat".

Get the general idea?

jeg er med ja, men man vælger selv emner man gerne vil se sider med - fx. humor, teknologi, programmering osv.
StumbleUpon vælger jo netop sider under disse kategorier - at blackliste ord er jeg ikke sikker på vil fungere - på den anden side ville det være enorme databaser, hvis alt hvad man stumblede blev gemt til fremtidig sammenligning med andre stumblere :P

t