Ændre oplysninger

Tags:    databaser

Hej,

Jeg har en tabel i en database med 3 colloner: ID, titel og txt. Jeg vil godt have at inde på admin siden skal man kunne ændre de allerede eksisterende indlæg.

Man kan allerede oprette indlæg, men jeg ville bruge samme form til at redigere, hvis det er muligt.

så den tekst som man vil redigere kommer op i formularen så man kan rette i den.

Er der nogen der ved hvordan man gør det?
Og lige kan hjælpe mig på vej, så vil jeg være meget taknæmmelig. :-D

Mvh. Adam

Altså - den egentlige funktion i at opdatere felterne i en database er ret ligetal, du skal eksekvere en SQL forespørgsel som ligner nedenstående:

UPDATE TABLE mintabel SET titel = '[titel]', txt = '[txt]' WHERE ID = '[ID]'

her er [titel], [txt] og [ID] selvfølgelig værdier der passer til de kolonner (ovenstående forespørgsel vil sætte titel til den pågælde titel, samt txt til den pågældende txt I alle rækker hvor ID er det samme som [ID] - hvilket gerne skulle være 1 række.).

Til at vise formen er det jo generelt meget rart hvis de allerede eksisterende værdier er hentet ud fra databasen, og til dette kan du bruge en ganske normal SELECT:

SELECT titel, txt FROM mintabel WHERE ID = [ID]

og så skal de jo så ellers bare med I din form (HTML, Windows form, eller hvilket miljø du nu arbejder i).

Jeg håber at svaret kan bruges, og ellers må du lige uddybe lidt mere med hvilke værktøjer du anvender (database, samt hvilket programmeringssprog der snakker med databasen osv osv.)

Ok tak for hjælpen, nu virker det hele.

Men jeg er nu stødt på et andet problem som man måske godt kan forbinde med det her.

Jeg vil kun have udskrevet titel i et gridview.
Men alt fra db bliver udskrevet:

id, titel og txt.

Hvordan får jeg den kun til at skrive titlen ud?

Her er min gridview kode:

Fold kodeboks ind/udCSharp kode 

Indlæg senest redigeret d. 31.10.2008 11:52 af Bruger #14317
AutoGenerateColumns="False"

Men den har altså en <edittemplate> og et updatecommand.

/JJ

Indlæg senest redigeret d. 31.10.2008 12:24 af Bruger #5789
Tusind tak det virker nu. :-D

t