definer din velocity som en vector:
velocity=x,y
x=velocity
y=0
velocity i retning af direction
x' = x cos direction - y sin direction
y' = y cos direction + x sin direction
opdater position
pos_x=pos_x+x'
pos_y=pos_y+y'
det kan godt være at du skal bytte rundt på x og y så:
x=0
y=velocity
dette antager selvfølgelig at du kan ligge hele velocity til position, men hvis du har en velocity på 100km i timen og opdater hvert minut skal du selvfølgelig kun ligge 1/60 af velocity til, dette kan gøre bare ved at gange med 1/60 til at begynde med så:
x=0*1/60
y=velocity*1/60
Forstår ikke helt hvad der foregår.
Og betyder: x' = x cos direction - y sin direction
x' = x * cos direction - y * sin direction?
.:EDIT:.
har kigget lidt mere på det, og kan se at du næsten gør det samme som mig da begge de steder du ganger med y vil det give 0.
der for kan man forkorte det til:
x' = x cos(direction)
y' = x sin(direction)
og vis man flytter x om på den anden side, og kalder den velocity istedet for, ligner det meget det jeg har lavet.
Jeg gør ud fra at grunden til du har gjort det andet, er at det på en eller andet måde er matematisk korrekt.
Jeg kan bare ikke lige spotte hvordan?
Indlæg senest redigeret d. 30.10.2008 19:31 af Bruger #13669