Kan en forklare mig GODT og grundigt hvornår du bruger inttostr, strtoint, timetostr, datetostr og funktioner som floud og round (ved ikke om jeg stavede de to rigtigt).
Og som en slutning, skiv så også lige hvor man skal sætte "()".
Tak.
Kan nemlig slet ikke finde ud af hvornår jeg skal bruge hvad eller intet.
For det meste ender det med at jeg skal spørge The-friek eller andre på udvikleren som jeg har på messenger, om hvad jeg skal gøre.
Og det kan jo ikke være meningen
Shafh
Shafh@stofanet.dk
Theis F. Hinz
Ti-fire
() bruges kun i C-sprogenes syntaks og står egentlig for (void), men det behøver du ikke bekymre dig så længe du holder dig til Delphi, da du ikke behøver () efter hver funktion, der ikke skal bruge variabler.
IntToStr er jo som navnet antyder en funktion der laver integer (heltal) om til en streng. Fx laves der her en streng med '1234':
var
I : Integer;
S : String;
begin
I := 1234;
S := IntToStr(I);
end;
Ligeledes bruges StrToInt til at lave strenge om til integer:
var
I : Integer;
S : String;
begin
S := '1234';
I := StrToInt(S);
end;
TimeToStr og DateToStr giver jo så sig selv efter disse eksempler (håber jeg, ellers spørg!).
Round runder et hvilket som helst tal (som er real, som er en betegnelse ligesom integer, slå op under integer types i indeks i hjælpen), op eller ned til et heltal (integer) afhængig af om det er større eller mindre end .5 i decimalerne. Fx rundes der her ned til 1.
var
I : Real;
B : Integer;
begin
I := 1.46;
B := Round(I);
Floor runder også op, men den runder altså ALTID op til det nærmeste heltal, også hvis decimalerne er under 0.5, dvs. med eksemplet fra før bare med floor, bliver resultatet 2.
var
I : Real;
B : Integer;
begin
I := 1.46;
B := Floor(I);
Hvis der er noget du ikke forstod, så spørg endelig igen, og ellers så tjek næste gang Delphi's hjælp, da den er ret omfattende. Bare slå funktionen op i indeks, så får du en rimelig god gennemgang af funktionen plus eksempler i de fleste tilfælde. Hvis det er en Windows funktion, så kan du også slå op i Win32 hjælpen, som ligger under Help -> Windows SDK. Funktionerne er dog bare her gennemgået i C++, men det vender man sig til.
n i f e
115 105 102 105
6E 69 66 69
[Redigeret d. 06/06-04 00:20:05 af Nicolai Lyster Fersner]