Aktiv Menu

Tags:    html css

<< < 12 > >>
Jeg har et problem med at jeg ikke ved hvordan jeg får en knap til at være aktiv når man er inde på den (fx når man er inde på om en den hvid og de andre er grå)

Hvis I skal bruge noget fra HTML filen eller CSS filen så skriv :D

Jeg ved ikke hvordan man gør det, men jeg tror du er nødt til at bruge noget JavaScript.

okay. håber bare der er nogen der ved hvad jeg skal =)

Den metode jeg kender benytter php.. Kender du til det?

hvis du bare vil rette farven når man er over en knap kan du jo bare sætte standard farven til en farve og hover farven til en anden skulle jeg da mene.

button{
background-color:gray;
}
button:hover{
background-color:white;
}

ved submit knapper
input[type=submit]{
background-color:gray;
}
input[type=submit]:hover{
background-color:white;
}

NB:kun testede til at virke i den browser jeg bruger FF3

Indlæg senest redigeret d. 27.10.2008 16:12 af Bruger #5620
Den metode jeg kender benytter php.. Kender du til det?

jeg kender ikke php, men har altså set andre der har gjort det i html/CSS

Nørden: Jeg har fået det du skriver til at virke, men vil bare gerne have at hoveren er aktiv når jeg er på Hjem osv. Sådan at når man er på hjem er knappen hvid og om knappen er grå, men når man er på om er om hvid og hjem er igen grå. håber du/I forstår =)

Well, hvis du ikke benytter PHP, er det jo bare at lave koden om på hver enkelt side..?

Tilføj en ny css-klasse til din "knap", der indikerer at den er aktiv.
Fold kodeboks ind/udKode 

du kan have flere css-klasser i samme definition
Fold kodeboks ind/udKode 

så skriver du noget CSS til klassen "active".
Fold kodeboks ind/udKode 

Dette kan gøres med alle elementer.

Michael Larsen kan du ikke skrive hvad der skal stå der hvor du har skrevet # og link

altså fx # = knappens link og link = ?

Der hvor der står # skal der evt. stå den side linket linker til. Der hvor der står "link" skal der stå din knap text.
Det alle herfra går ud fra er at du sætter knappen som et baggrundsbillede på fx en <div>. Men det konkrete spørgsmål du stiller bliver ikke besvaret :)
Du er nød til at gøre som jeg sagde: Ændre hver enkelt HTML side.
Eller: Kigge på noget PHP, lave en if-sætning hvor du tjekker om siden du er på er den aktive i menuen.
Eller: (nødstilfælde) laver lidt JavaScript som lige fikser det i en onload funktion.

Vil nok (hvis du ikker er så erfaren endnu) anbefale den øverste, eller næst øverste.

Jeg er rimelig uerfaren, startede op for nogle uger siden. Prøver mig lige lidt frem med de metoder du nævner Jacob.

Tak for hjælpsomheden alle sammen! <3 :D

<< < 12 > >>
t