C++ sprøgsmål

Tags:    c++

Jeg er ikke ved at lave noget i C++ lige nu, men jeg har tænkt mig at lære det når jeg er færdig med et projekt. Jeg har før forsøgt at lære det, så jeg ved LIDT om det, men der er nogle spørgsmål der har gået mig på noget tid ;)

1) Hvad er forskellen på et namespace, og at includere et libary?
Eks. cout ligger i namespace std, men vis man arbejder med eks. win32 api ligger alle funktionerne i en .h fil man includere.

2)Hvad er cout(og cin osv.)?? en variable eller hvad? og hvorfor skriver man så cout << "hello world"; istedet for cout = "hello world";

Indlæg senest redigeret d. 26.10.2008 19:27 af Bruger #13669
namespace og library har ikke noget med hinanden at gøre i C++.

Et namespace er blot en fælle navne-label på en række beslægtede funktioner, variabler og klasser.
Et library indeholder kode, og interfaces ofte med en .h fil. I mange tilfælde (men langt fra altid) har et bibliotek sit egen namespace.
Man behøver ikke bruge namespace i C++ (undtagen std::), der er mange der forsøger at holde brugen af namespace på et minimum.

cout og cin er objekter (du kan også kalde dem variabler).
Man bruger ikke = på cout fordi man ikke laver en assignment, dvs. sætter cout lig med noget. I stedet bruger man << opertoren. Der er ikke den store tekniske forskel, det er mest et spørgsmål om logik i menneskenes hoveder.

Ok.

Tak for svaret. :D

t