DOS og win2000

Tags:    c++ asp.net

Hej!
Jeg sidder og forsøger at lære lidt programmering, mest for at se hvad det egentlig drejer sig om.
Jeg har downloaded Devcpp. og har lavet et par af de der begynder programmer.
Nu er det sådan, at jeg ikke er så stiv ud i DOS og dets kommandoer ( ja det må jeg nok få gjort noget ved).
Så hvordan er det så jeg lige får aktiveret mit lille program fra kommando prompten? og kan man overhovedet det? der er vist noget med at DOS i win2000 ikke er det samme som DOS før i tiden eller hvad?
øhh tilløgsspørgsmål er der en god nem side/ressource om DOS på nettet et sted?. Jeg har læst hvad jeg kan finde i windows hjælpmenu.

4 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Windows 2000 bruger vist DOS 7.0 så egenlig er det DOS.
Men, siden windows 98 & Windows ME, har Microsoft prøvet at undgå DOS, og de har derfor "fjernet" det fra deres startup.
på den måde kan man sige at der ikk er DPS i windows 2000.
Du kan starte det med at starte op i DOS ved hjælp af F8 under opstart & vælge MS DOS.
Når du er startet op skriver du:
cd <mappe> for at komme ind i en mappe.
cd.. for at komme ud
<filnavn> for at starte en fil.
osv osv =)

Med venlig hilsen
Ken Christensen

Hej!
der er vist noget med at DOS i win2000 ikke er det samme som DOS før i tiden eller hvad?

Windows 95, 98 & ME er bygget på MS DOS. Windows NT, 2000, XP er bygget på den såkaldte NT-kerne, og nu ikke længere DOS. Det er det man mener med at det ikke er som før i tiden, for DOS er der slet ikke mere. Jeg tror dog nok at Microsoft har puttet en emulator med i Windows 2k, så man alligevel kan bruge DOS. Men den styrer ikke længere Windows.

Andreas Andersen
www.friserverplads.dk/asp-nuke/

Windows 2000 bruger vist DOS 7.0 så egenlig er det DOS.
Men, siden windows 98 & Windows ME, har Microsoft prøvet at undgå DOS, og de har derfor "fjernet" det fra deres startup.
på den måde kan man sige at der ikk er DPS i windows 2000.
Du kan starte det med at starte op i DOS ved hjælp af F8 under opstart & vælge MS DOS.
Når du er startet op skriver du:
cd <mappe> for at komme ind i en mappe.
cd.. for at komme ud
<filnavn> for at starte en fil.
osv osv =)

Med venlig hilsen
Ken Christensen

ok men er det nødvendigt med den der F8 manøvre. eller kan jeg køre programmet fra den der kommando prompt man kan åbne i windows 2000. ?

Ved det ikke..
men prøv? =)

Med venlig hilsen
Ken Christensen

t