PHP Framework

Tags:    php

<< < 12 > >>
Hej allesammen!

Jeg er ved at lave mit eget framework, først og fremmest for noget træning, dernæst at kunne bygge det op fra scratch og tune det så det passer mig.
Har valgt at bygge det i MVC pattern (Nogle andre gode forslag)
Har indtil videre fået et registry på plads og en enkelt database class.
Men har åbenbart ikke fået forstået MVC pattern ordentligt, for ved ikke hvor jeg skal placerer min database class. Skal det være i controllers eller i model?

So model skal altså bare have nogle funktioner der retunerer rå data?
Hvis vi nu fx tager MySQL database eksemplet. Så ville model sende en mysql_query() tilbage til controller som så ville hive de rigtige informationer ud, som den så derefter ville sende til view? Btw. Skal der så også være en view klasse for hver model/controller? Eller kun én view?

Modellen står ene og alene for at vide hvordan den henter data og hvordan den gemmer data. Dertil er modellen også den der holder på data.

Controlleren er den der modtager input fra brugeren og ændrer dataen herefter. Controlleren læser dataen fra modellen, ændrer den og derefter sender den tilbage til modellen (Der er andre setups hvor controlleren beder modellen om at ændre sin data). Controlleren er ligeglad med hvor modellen har sin data fra. Controlleren kalder så en save-metode på modellen, hvorefter modellen så gemmer sin data. Den ved allerede hvordan den skal gemme den og er ligeglad med hvad controlleren har gjort med sin data.

Bagefter sender controlleren så modellens data til viewet som står for at formattere og vise. Det er også den der viser hvad brugeren kan klikke på og sende tilbage til controlleren som input. Viewet er ligeglad med hvad controller har gjort ved data og hvor modellen har dataen fra.

Der skal så mange views, controllere og modeller til som det føles nødvendigt. F.eks, jo flere fjernsyn du har des flere fjernbetjeninger er du nødt til at have og des flere forskellige signaler kan du modtage. :)

live eksempel: jeg har egentlig kun en controller til at styre visning af et helt forum. Der er mange forskellige views, og endnu flere forskellige modeller. Dertil er der en controller til visning af brugere i forskellig henseende, igen med en masse views og modeller.

Læs... prøv... og læs mere... :)

Indlæg senest redigeret d. 23.10.2008 21:15 af Bruger #10216
<< < 12 > >>
t