To websites: HTML/WML

Tags:    html css

Nu ved jeg ikke helt om det er det rigtige forum, men de fleste webudviklere er vel her, så whatever.

Men i hvert fald har jeg fået mig et lille problem på halsen jeg ikke syndes jeg kan løse. Jeg vil gerne lave det sådan at når folk besøger min hjemmeside fra en computer, så får de den fulde hjemmeside med tung grafik og flere menuer, og forums osv. Men hvis de går ind på den fra en mobil så får de kun java downloadsne og nyhederne uden dvs. grafik.
Jeg ved det er muligt at lave forskellige CSS til forskellige enheder men her skal folk nok nærmere sendes til hver sin site som fx.

Computer = index.asp
Mobil = mobil.wml

Jeg har også prøvet at lave to index filer, altså: index.asp & index.wml Men mobilen fik bare ASP siden kastet i hovedet ligesom normalt.

Hvis det kan hjælpe ligger min site hos one.com

7 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Alle de store, som har mobilsider, bruger en anden adresse, fx mobil.dinside.dk. Der er nok en grund til de gør det på den måde: Der findes ikke en bedre.

De bruger sikkert noget server side noget til at tjekke user agent på browseren. På den måde kan de se om det er en computer eller en telefon der forbinder til siden.

Prøv at kigge på media types

http://www.w3.org/TR/CSS21/media.html#at-media-rule

Jeg har ikke selv brugt det, men det ser ud som om det er noget i den stil.

Men jeg har set nogle sites lave trickset. fx:

Prøv at åbne http://www.waptrick.com i jeres browser og derefter nøjagtig samme på mobilen. De laver et eller andet nummer der, men jeg kan ikke rigigt se hvad:'(

Ja man kan let gøre det med UA..

I .net er det bare :

bool isMobile = Request.Browser.IsMobileDevice

Men der findes også en lang liste af UA man bare kan tjekke op på..

/J

Er der nogen der har et ASP eksempel? Jeg vil nemlig gerne sætte det op på min index.asp fil

Jeg fandt faktisk en mdilertidig løsning:
Fold kodeboks ind/udKode 

Men nu har jeg så fået et nyt problem på nakken: Jeg aner ikke om der er nogen computerbrowsere der kan blive fanget af den der hvis de nu måske indeholder det der "MIDP" tag... Det ville være rart hvis nogen kendte en mere sikker løsning i hvertfald

t