database

Tags:    delphi

jeg har læst den artikle om databaser, men har lige et par spørgsmål.

hvordan kan jeg loade alle "Navn" ind i en DBListBox1??

hvordan tilføjer jeg billeder til databasen?? jeg har lavet et nyt field hvor jeg har valg grafik.

hvis jeg klikker på et "navn" i min dblistbox1 så skal den også loade alle de andre infomation (telefon, mobil, email og addresse)



1 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
jeg har læst den artikle om databaser, men har lige et par spørgsmål.

hvordan kan jeg loade alle "Navn" ind i en DBListBox1??


Det kan du ikke. DBListBox komponenten er beregnet til at give et antal muligheder for et datafelt. Hvis f.eks. du har en form hvor man kan indtaste adresser, kan du vise alle postnumre i en DBListBox. Den valgte værdi vil så blive indsat i posten.

Det du skal bruge er en DBGrid hvor du definerer een kolonne (navn).


hvordan tilføjer jeg billeder til databasen?? jeg har lavet et nyt field hvor jeg har valg grafik.


Den kan jeg ikke lige svare på på stående fod, men mon ikke du skal bruge en DBImage og så evt. læse i hjælpen. Hvis du bruger ClientDataSet (som i artiklen) kan du evt. anvende LoadFromFile metoden på dit DataField (TGraphicField).


hvis jeg klikker på et "navn" i min dblistbox1 så skal den også loade alle de andre infomation (telefon, mobil, email og addresse)


Du placerer en DBGrid og X antal DBEdit felter på din form. Så sætter en DataSource til at pege på dit DataSet. DBGrid'et sættes til at pege på DataSourcen og derefter dobbeltklikker du på DBGrid'et. Så definerer du een kolonne hvor du sætter FieldName til "Navn".

Dine DBEdit felter sættes til DataSource og de respektive felt navne. Og vupti. Indholdet af dine DBEdit felter skifter med DBGrid'et.

--
Thomas Due
Software developer
udvikleren.dk - ASP redaktør
tdue@mail.dk



t