hvordan får man to tabeller til at...?

Tags:    php

Jeg har to tabeller, som begge indeholder "VareNr.", nu vil jeg så gerne have informationerne fra de to tabeller samlet, således at jeg kan hente dem frem på en hjemmeside og alle informationer passer sammen.
Lige nu har jeg fået informationerne sat op på rad og række, men informationerne fra de to tabeller kommer ikke til at stå sammen, som de skulle (svært at forklare - håber nogen forstår? :bounce: ).
Helst ville jeg have, at den går ind og henter informationer fra den ene tabel, og henter de tilsvarende i den anden. Men har også overvejet bare at få den til at ordne rækkefølgen, så informationerne kommer i den samme rækkefølge fra begge tabeller, men ikke engang det kan jeg få til at virke.

Nogen, der forstår problemet og kan hjælpe? :)

Indlæg senest redigeret d. 06.10.2008 22:09 af Bruger #14247
ja, du skal "joine" tabellerne.

Lad os sige du har en tabel der hedder "varer" og en tabel der hedder "varebeskrivelse", de har begge en kolonne der hedder "varenr" og det er denne der skal sammenlignes på:

"Select * from varer, varebeskrivelse where varer.varenr = varebeskrivelse.varenr"

Oversat, "tag alt fra varer og varebeskrivelse, hvor varer's varenr er lig varebeskrivelse varenr"

Der findes forskellige måder at joine tabeller på, men den viste er nok den letteste lige at fatte første gang..

Vh.

ja, du skal "joine" tabellerne.

Lad os sige du har en tabel der hedder "varer" og en tabel der hedder "varebeskrivelse", de har begge en kolonne der hedder "varenr" og det er denne der skal sammenlignes på:

"Select * from varer, varebeskrivelse where varer.varenr = varebeskrivelse.varenr"

Oversat, "tag alt fra varer og varebeskrivelse, hvor varer's varenr er lig varebeskrivelse varenr"

Der findes forskellige måder at joine tabeller på, men den viste er nok den letteste lige at fatte første gang..

Vh.

Mange tak! Jeg har siddet SÅ længe og bøvlet med det, og faktisk også med den sætning dér, men jeg fik bekræftet at den måtte være rigtig, og jeg prøvede at slette punktummet fra VareNr (i tabellerne) og så virkede det!

Lige et hurtigt spørgsmål mere, jeg bruger xampp til databasen, og jeg har valgt "double" som datatype til pris, men den accepterer kun punktum i kommatal. Hvordan får man den til at acceptere kommatal med et komma imellem?

Pædagogisk: En database er engelsk, de bruger komma som 1000del seperator..

Jeg tør ikke lige sige om det kan ændres uden at kende DB type.. Men det ønsker man ofte ikke. Typisk lader man det blive, så ens serversprog kan håndtere tallene korrekt.

Når de så præsenteres på web, kan du evt lave en funktion der erstatter . med , og , med . :)

Jeg arbejder helst med m.net så jeg tør ikke sige om der er noget indbygget i php der kan håndtere currencies/culture.

/J

Indlæg senest redigeret d. 08.10.2008 21:07 af Bruger #5789
Mht til det punktum i vare.nr, kan man ofte bare sætte qout omkring..

ala:

where vare.'vare.nr'

Tak, så ved jeg da, hvor jeg skal søge en løsning på ',' og '.' problemet :)

Mht. VareNr. (det var tilsidst punktummet var), så har jeg prøvet med de tegn udenom, men det virkede ikke. Men nu var punktummet jo heller ikke så vigtigt, tænkte bare ikke lige over at det kunne give problemer, da jeg skrev det i databasen.

Men endnu engang: tak for hjælpen! :)

t