"Glødende" input-felter som i Safari

Tags:    html css

Hej

I Safari kommer der blå glødende kant på et input-felt, når det er aktivt, hvilket vil sige at man skriver noget, eller har cursoren placeret i det.

I den forbindelse talte jeg med én der godt kunne tænke sig den effekt på sit website, så det også virkede i andre browsere end Safari som IE eller Firefox.

Nogen der ved om man kan det på en eller anden måde?

Indlæg senest redigeret d. 02.10.2008 18:32 af Bruger #10572
9 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det er helt sikkert i den rigtige retning, det du skrev Per.
Men jeg tror mere det er selve glow-delen, der er vigtig, så hvis du siger at dit eksempel let kan laves om til at bruge et billede, kan du så ikke lige poste et eksempel?

Det er et rent spørgsmål om CSS.

Hvis du har to baggrundsbilleder - der simpelthen viser selve, hele inputfeltet, i lige stor størrelse. Det ene billede har en glødende kant, og det andet har ikke.

Så siger du i CSS'en at dit input-felt skal have bredde og højde lig med dine billeder. Og så siger du at alle inputfelter skal have billedeUdenKant.gif som baggrundsbillede som standard. Så bruger du mit eksempel fra før således:
Fold kodeboks ind/udKode 

Forholdsvis simpelt, dog lidt hackish :)

EDIT:
Bonus-tip: Det kommer nok til at se lidt underligt ud, uden videre. derfor kan du med fordel lege lidt frem og tilbage med padding attributten i CSS. Således at teksten står tilstrækkeligt fra kanten på baggrundsbilledet til ikke at overlappe den glødende kant.

Den går heller ikke, da baggrundsbilledet sætter sig inden i input-feltet...

Men jeg tror mere det er selve glow-delen, der er vigtig, så hvis du siger at dit eksempel let kan laves om til at bruge et billede, kan du så ikke lige poste et eksempel?

Hvis du har to baggrundsbilleder - der simpelthen viser selve, hele inputfeltet, i lige stor størrelse. Det ene billede har en glødende kant, og det andet har ikke.

Så siger du i CSS'en at dit input-felt skal have bredde og højde lig med dine billeder. Og så siger du at alle inputfelter skal have billedeUdenKant.gif som baggrundsbillede som standard. Så bruger du mit eksempel fra før således:
Fold kodeboks ind/udKode 

EDIT:
Bonus-tip: Det kommer nok til at se lidt underligt ud, uden videre. derfor kan du med fordel lege lidt frem og tilbage med padding attributten i CSS. Således at teksten står tilstrækkeligt fra kanten på baggrundsbilledet til ikke at overlappe den glødende kant.

Den går heller ikke, da baggrundsbilledet sætter sig inden i input-feltet...

Jo, det gør det, hvis man ved hvad man laver :) Det er som sagt bare et spørgsmål om at trylle lidt med noget padding ;)

Du kunne jo sagtens lave det med noget JavaScript der tester om input feltet er blevet aktiveret. Hvis den er kunne du sætte en div rundt om og give den et baggrundsbillede, som i dette eks. ville være en lysende "ring".

Fold kodeboks ind/udKode 

I korte træk.

Ja, men eftersom han ville have et billede, gør det problemet meget størrere, da næsten igen browsere understøtter CSS3 som ellers understøtter "billed-borders".

Ja, men eftersom han ville have et billede, gør det problemet meget størrere, da næsten igen browsere understøtter CSS3 som ellers understøtter "billed-borders".

Der stod ingen steder, der skulle være et billede. Der stod han ville have en effekt som den i Safari. Jeg tror godt, han kan leve med, at det er en firkantet border istedet for en ring.

Ellers kan det, som du skriver, fint emuleres med et baggrundsbillede. Til hvilket formål den snippet jeg postede blot kan modificeres en smule :)

Fold kodeboks ind/udKode 

EDIT:

Indlæg senest redigeret d. 02.10.2008 20:10 af Bruger #8223
Haha, ja men det går nok :)

Tak for hjælpen.

t