Sql forbindelse crash

Tags:    .net

Når jeg opretter forbindelse til min sql-server virker det fint. Men programmet er lavet sådan man selv kan indtaste servernavn, database, brugernavn og password.

Problemet er så at når servernavnet eller databasen ikke eksisterer crasher programmet:(
Hvordan kan jeg undgå det crash og istedet bare få en fejlbesked eller lign?

Her er forbindelsesdelen i koden:
Fold kodeboks ind/udKode 

Nogen hjælp??

EDIT: Programmet crasher ikke, men det fryser i cirka 20 sekunder(det er meget træls).

Indlæg senest redigeret d. 02.10.2008 08:54 af Bruger #10584
47 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Så forstår jeg slet ikke noget som helst! :|

Prøv at se på den her side under "SqlConnection (.NET)":
http://www.connectionstrings.com/?carrier=sqlserver2005

Der er der ikke én eneste af forbindelserne der har provider med...! De er i den form alle sammen jeg skrev tidligere:
Fold kodeboks ind/udKode 

Enten er du på det forkerte forum og ikke laver applikationen i .NET eller også er det ikke en Microsoft SQL Server 2005 du har med at gøre...!

Indlæg senest redigeret d. 19.10.2008 17:52 af Bruger #2243
Jeg laver det i Visual Studio 2008, og det er en VB.NET applikation.

Skal nok lige få tjekket det med 100% sikkerhed om det er en Microsoft SQL Server 2005, men hvad kan der gøres hvis det er en 2000?

Tror du har misforstået det lidt eller også har jeg ikke gjort det helt klart..

Der er ingen problemer når jeg opretter forbindelse til databasen.
Problemet er at der i programmet er muligt at ændre forbindelsen til en anden database.
Hvis den indtastede forbindelse ikke er rigtig (fx ingen server fundet til den indtastede ip) så frysser programmet..

Men hvad gør du når du så vil ændre hvilken database der bliver benyttet i programmet? Laver du så en ny connection med den database eller "skifter" du den bare ud i koden?

Der er en form i programmet til forbindelsen..
Hvis du ser min connectionstring vil du se at den henter nogle variabler, som fx Servername og Databasename.
Det er de variabler som formen ændrer.

Ja det havde jeg regnet ud, men opretter du en ny forbindelse med en "special-bygget" connectionstring hver gang formen bliver udfyldt og sendt?

Nej, jeg bruger kun den ene.
Kan godt se problemet nu, men kan ikke helt regne ud hvordan jeg skal forhindre at programmet fryser, da jeg da ikke bare kan bruge en anden connection string..

Eller har du en løsning?

Jeg har lige tjekket serveren, det er med 100% sikkerhed en MS SQL Server 2005..
Synes det er vildt mærkeligt....

Nej, jeg bruger kun den ene.
Kan godt se problemet nu, men kan ikke helt regne ud hvordan jeg skal forhindre at programmet fryser, da jeg da ikke bare kan bruge en anden connection string..

Eller har du en løsning?

Altså hvis du laver en ny forbindelse hver gang der bliver submit'et så kan detvære derfor: der er alt for mange forbindelser åbne af gangen efter et stykke tid.

Jeg har lige tjekket serveren, det er med 100% sikkerhed en MS SQL Server 2005..
Synes det er vildt mærkeligt....

Hvis det er en MS SQL Server 2005 så behøver du som sagt ikke Provider i din connectionstring. Mit råd herfra: Prøv at tale med din sa (server admin) og spørg vedkommende hvordan din connectionstring skal se ud og om han/hun ved hvad problemet kan være...

Prøv i øvrigt evt. den her connectionstring i stedet hvis den absolut vil have provider:
Fold kodeboks ind/udKode 

Men men men... nu sidder jeg jo lige og ser på din kode... Prøv at bruge den her kode i stedet for:
Fold kodeboks ind/udKode 

Indlæg senest redigeret d. 21.10.2008 08:32 af Bruger #2243
t