Sql forbindelse crash

Tags:    .net

Når jeg opretter forbindelse til min sql-server virker det fint. Men programmet er lavet sådan man selv kan indtaste servernavn, database, brugernavn og password.

Problemet er så at når servernavnet eller databasen ikke eksisterer crasher programmet:(
Hvordan kan jeg undgå det crash og istedet bare få en fejlbesked eller lign?

Her er forbindelsesdelen i koden:
Fold kodeboks ind/udKode 

Nogen hjælp??

EDIT: Programmet crasher ikke, men det fryser i cirka 20 sekunder(det er meget træls).

Indlæg senest redigeret d. 02.10.2008 08:54 af Bruger #10584
47 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Okay skal lige være helt med... Når du connecter til din Sql Server med en database der IKKE eksisterer, så "dør" programmet i 40 sekunder er det korrekt?

Hvordan assigner du en værdi til SqlConnection.ConnectionTimeout når det er en property uden en set? Du skal, ifølge MSDN, lægge det ind i din connectionstring for at kunne sætte det. I øvrigt er den sat som default til 15 sekunder...
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/system.data.sqlclient.sqlconnection.connectiontimeout.aspx

Bruger du Windows authentication eller SQL Server authentication til at tilgå Sql-serveren?

Ja, programmet "Svarer ikke" i ca 40 sekunder.

Og ja, jeg har prøvet at lægge den ind i min connection string, da den jo ellers er read only.

Spørger lige igen (skyggerne er jo blevet lange :) )...

Hvilken authentication til serveren bruger du?

Forstår ikke helt hvad du mener...
Er det min connection string du snakker om?

Hmmm der mangler noget her. Hvilken type server bruger du? Hvorfor er det du bruger OLEDB?

Jeg opretter forbindelse til en Windows Server 2003.
Jeg bruger OLEDB fordi jeg mener det giver flere muligheder end andre forbindelser.

En Windows 2003 Server? Jamen hvilken type database (SQL) server tilgår du? En Microsoft Sql Server 2005?

Hvis du connecter til en Microsoft Sql Server 2005 med OLEDB så er det jo derfor den "hænger" når du connecter...

Indlæg senest redigeret d. 15.10.2008 13:41 af Bruger #2243
Det er nok en Sql server 2005, men hvad er problemet i det..

Plus.. Den frysser ikke når jeg forbinder til den, men når det er den forkerte forbindelse der er indtastet, fx forkert ip.

Du skal være ret sikker på hvilken Sql server du har med at gøre for at vide hvordan du skal lave connectionstrings til at connecte op mod den. Desuden så kan der være temmeligt store performance forskelle ved at connecte op til en MS Sql server med enten SqlConnection eller OLEDB. OLEDB bruges normalt kun hvis man har at gøre med andre databaser end MS SQL Server nemlig MySql eller Access. Prøv med følgende connectionstring i stedet for:
Fold kodeboks ind/udKode 

Indlæg senest redigeret d. 16.10.2008 21:16 af Bruger #2243
Hvis du nu så lidt nærmere på min connectionstring i første post, ville du se at den er sat op på samme måde som det du skriver:
Fold kodeboks ind/udKode 

Den eneste forskel er Provider=SQLOLED hvilket er nødvendigt for at få det til at virke.

Indlæg senest redigeret d. 16.10.2008 21:50 af Bruger #10584
t