Flere brugere til min database?

Tags:    databaser

Hvor og hvordan får jeg en database med et "user" table, hvor brugere med adgang til databasen er angivet?

Med apache og mysql server 5.1 har jeg på min egen computer et medfølgende "user" table hvor jeg kan oprette forskellige brugere efter behov og skiftevis logge ind på disse.

Jeg har webhotel hos one.com, og de siger man kun kan tildeles én bruger pr webhotel..

Hvad kan jeg gøre?

Mvh
Simon Mortensen

Hos one.com? Formentlig ingenting. Det kan godt passe, at der kun er een mysql-bruger pr webhotel (kender ikke personligt one.com).

Hvorfor skal du bruge flere?

Hos one.com? Formentlig ingenting. Det kan godt passe, at der kun er een mysql-bruger pr webhotel (kender ikke personligt one.com).

Hvorfor skal du bruge flere?

Hvis man nu har et log-in system med flere forskellige brugere..

/Simon

Ser ud til at du har misforstået det lidt.
Din ene mysql-bruger er til at forbinde til databasen, hvor du så f.eks. kan hive data/informationer ud eller lagre disse.
Hvis du gerne vil lave et login system med nogle brugere, kan det evt. gøres ved at oprette en tabel, der indeholder brugernavne, passwords og anden data. Så man kan se det som en slags "virtuelle" brugere, der ikke har direkte adgang til databasen, men indirekte igennem eventuelle funktioner/metoder der henter eller lagre informationer i databasen igennem din ene mysql bruger.

Jeg vil anbefale dig at læse en begynder artikel om login systemer(eller måske nyhedssystemer) i forhold til noget webside kodning - der burde være en eller flere på udvikleren eller andetsteds.

Kan godt være jeg har misforstået princippet, da jeg er nybegynder på området.

Men på min egen pc med apache og mysql 5.1 tænkte jeg bare logisk. Jeg benyttede mysql´s "user" table til at oprette flere brugere med deres privileges.
Dernæst lavede jeg så en <form> med felter hvor man skal skrive bruger og pass ind, disse felter bliver henvist til mysql_connect funktionen og vupti, så får man adgang til databasen hvis man ligger i "user" tabellen.
Og hvis man ikke er angivet i tabellen så får man overhovedet ikke forbindelse til databasen..

hmm.. am I wrong?

/Simon

Det er også en måde at gøre det på, så det virker :)
Men det er bare ikke helt så hensigtsmæssigt da f.eks. din valgte webhotel udbyder kun stiller én bruger, til selve databasen, til rådighed.
Har tænkt lidt og kan ikke komme med nogle eksempler på hvor det ikke skulle kun lade sig gøre at opnå samme resultat, idet der kan rokeres en del rundt på rettighederne, hver bruger har, for at kunne se og rette i de ønskede tabeller.

t