Hvad koster det? -Hvordan finder man en egnet programmør?

Tags:    diverse

Hej Alle udviklere!

Jeg har fået en idé til en hjemmeside jeg vil lave, som kan tjene lidt penge ind, hvis det bliver lanceret ordentligt.

I dén forbindelse har jeg en masse spørgsmål, som jeg vil dele med jer..

Det vil kodningsmæssigt ca svare til et af mine yndlings-forums: www.tegnebordet.dk, men det skal også indholde et betalingssystem: Dankort.

Jeg er nok klar over, at det er en seriøs programerings-opgave, og jeg kan SLET ikke være med på det niveau!

Så jeg vil høre jer alle, om I har erfaringer med at lancere sådan et stort site selv?
Hvad har I evt. af gode råd (do's and don'ts) i den forbindelse?

Kan nogle freelanceprogrammører komme med nogle priser på, hvad de mener dén opgave skulle koste mig? (Jeg er momsregistreret)
I må også gerne melde ind, hvis I er interesseret i at få opgaven. Jeg er ved at udarbejde en forretningsplan, som man kan læse, hvis vi skal lave forretning sammen.

Kan man f.eks. aftale en 50-50% deling af overskudet og så samtidig sætte et slutbeløb for, hvornår dén aftale slutter og dermed at betalingen er tjent ind f.eks. efter 50.000 kr?
Er det en måde at få en programør til at tage opgaven? Eller er det useriøst?

Hvordan finder man overhovedet en dygtig programmør, som man er sikker på, kan løse opgaven? Surt at komme af med f.eks. 10.000 og så er den vigtigtse feature på hjemmesiden en umulighed for programøren...

Hej Bimbom,

Det er bestemt muligt at du kan finde en eller flere kodere der har lyst til at være med og blot få del af overskudet. Personligt ville jeg ikke gøre det, med mindre det _virkelig_ var en god ide du sad med, og selv der ville jeg overveje det grundigt. Sådan er vi så forskellige :)

Du kan aftale hvad du vil, kan man vel sige. Det kræver blot at nogen vil være med på aftalen. Du skal naturligvis fortælle din programmør præcist hvad du forventer, før personen tager opgaven, så du ikke ender med at betale for noget der ikke kan blive færdigt som du gerne vil have det. Omvendt må du acceptere, hvis du pludselig, midt i et aftalt forløb, kommer med nye ideer, at programmøren måske ikke kan klare det. I så fald kan du jo hyre en anden til den del :)

Mvh.

Kasper (TSW)

Nu virker tegnebordet ikke ligefrem, som den mest avancerede side at få lavet, så det er vist ikke et problem hvis din side bare skal minde om den.

Det er også en god idé at uddybe lidt om din idé så man ikke går ind til noget man ingen interesse har for.

Hvis ideen er god, så kunne jeg godt være intereseret i et samarbejde. Men så skal jeg bruge lidt mere information.

Hej Bimbom,

Det er bestemt muligt at du kan finde en eller flere kodere der har lyst til at være med og blot få del af overskudet. Personligt ville jeg ikke gøre det, med mindre det _virkelig_ var en god ide du sad med, og selv der ville jeg overveje det grundigt. Sådan er vi så forskellige :)

Du kan aftale hvad du vil, kan man vel sige. Det kræver blot at nogen vil være med på aftalen. Du skal naturligvis fortælle din programmør præcist hvad du forventer, før personen tager opgaven, så du ikke ender med at betale for noget der ikke kan blive færdigt som du gerne vil have det. Omvendt må du acceptere, hvis du pludselig, midt i et aftalt forløb, kommer med nye ideer, at programmøren måske ikke kan klare det. I så fald kan du jo hyre en anden til den del :)

Det er sandt som du siger, at det måske øger risikoen for, at programmører ikke er med på den måde at få betaling på.
Jeg vil derfor også gerne have et slag på tasken om hvad det evt. kan koste, for jeg har ikke råd til at låne mig fra hus og hjem, men det er ultra-vigtigt at jeg får fat i en dygtig programmør..

Selvfølgelig skal alle "funktioner" til siden være defineret påforhånd, og skulle der komme flere ideer til, er det lige så selvfølgeligt, at programøren har mulighed for at sige fra.

Men hvordan gør man det i praksis?

Laver man en skriftelig aftale, at jeg forventer disse funktioner i et færdigt-programeret site til d.d. deadline? Og når det er afleveret til tiden, får du dine penge, ellers skal aftalen genforhandles?

Jeg er bare bange for at give penge til én som ikke kan løse opgaven, for jeg ved, der er mange håbefulde kode-begyndere derude, som (no offence) er super motiverede og eergiske, men bare ikke altid tilstrækkelige...?

Jeg ville gerne fortælle mere om min hjemmeside-idé, men jeg er sgu lidt for paranoid og kunne tro den ville blive hugget...

Derfor, hvis I er interesserede i opgaven, må I meget gerne linke til færdige sites, som I har lavet. Send det til min PM!
Der skal minimum være forum med profiler og betalingssystemer.

Indlæg senest redigeret d. 01.10.2008 14:03 af Bruger #12606
Forum er svært utrolig svært at starte op. De brugere man skal have til at tilmelde sig for at skabe aktivitet, kun tilmelder sig hvis der allerede er aktivititet. Så det er en svær skrue at få til at spinde. Er selv lige begyndt at starte et op. Hehe... :)

Men for at eksponere et nyt site er adwords en rigtig god mulighed.
Man skal tildels holde sig fra de sites der tilbyder bannerrotationer. Det er en stor omkostning set i forhold til det udbytte man får.
Man kan også bruge sit netværk. En ven der anbefaler dit site til en anden ven giver også et stort udbytte.
Generelt set skal man holde sig fra al promovering der ikke direkte er målbar, med mindre det er gratis. ;)

Jeg tror at en typisk erfaren freelancer vil sige en pris der ligger fra 30000 og op.

Men jeg kunne godt være interesseret i et muligt samarbejde. Ser frem til at høre mere om projektet.

Indlæg senest redigeret d. 01.10.2008 14:17 af Bruger #10216
Jeg har tænkt lidt over det der med at skaffe folk til forumet.
Det tror jeg godt, jeg kan klare med den målgruppe jeg vil henvende mig til, og jeg er mediegrafiker, så flyers og reklamemateriale kan jeg selv lave. (her er dog en udgift til tryk stadig)

Michael et evt. samarbjede tror jeg godt kunne blive godt...? :)

Er det så her, jeg kan sende dig en mail med dybere beskrivelse af funktioner mv. for at du kan sige, om du kan lave det, og om du vil være med, og hvad det skal koste?

-Og hvordan så? Har jeg kun dit ord på, at du ikke vil stjæle ideen? Det er vel sådan det må være? Er der en anden fremgangsmåde?

Tak for "pris-overslaget"
Det var nok også ca det jeg selv havde i tankerne...

hehe... Ja, trykt materiale er også en mulighed. Men folk er ikke så gode til at huske en URL hele vejen fra den trykte reklame og over til computeren (Der er ufattelig lang vej?) :)

Hvis du har en af de der ufatteligt gode idéer som alle får, så skal du ikke være så bekymret. Fra ren og skær idé til aktuel udførelse er der temmelig langt.
Men ja reelt set har du kun mit ord for at jeg ikke nupper idéen. Det ser jeg dog ingen grund til. Men som Martin Thorborg siger. Har du fået en god idé, men ikke har tid til at udføre den selv, så send den videre og lad andre få glæde af den. Du skal jo nok få en ny og endnu bedre idé selv.

Som udgangspunkt kan alt laves, det er kun et spørgsmål om tid. Prisen er noget vi kan snakke videre.

Mailadr. kan findes under profilen her på sitet.

Indlæg senest redigeret d. 01.10.2008 14:59 af Bruger #10216
Nå ja selvfølgelig- og faktisk aner jeg ikke en pind om online ad's... Hmm...
Og SEO. Det er dog ikke et ukendt begreb for mig- omend tæt på.

Men det lyder til, at du også kan være behjælpelig dér?

Godt vi kan snakke om prisen, for 30.000 upfront was never gonna happen!

jeg skal lige tænke over det.
Jeg sender dig måske en mail med detaljer i aften eller i morgen.

Et sidste spørgsmål, hvis man ved sin idé er god, men ikke har overskuddet eller midlerne til at føre den ud i livet, kan man så sælge ideen til nogen? Altså stadig på lidt monetos ud af ideen? I stedet for bare at give op eller give den fra sig...

Du kan sælge det arbejde der er lagt i at udvikle idéen. Men det er vist et mere omfattende arbejde end bare lige en forretningsplan og nogle gode tanker.
Men du kan ikke ligefrem sælge selve idéen, da alle jo kan få en idé. :)

Men ja jeg kender lidt til SEO da jeg tidligere har arbejdet i et kendt B2B firma som udviklede løsninger.

Men send mig en mail og så ta'r vi den sgu derfra. :)

Så har jeg sendt dig en mail inde på din hjemmeside.
En monster-mail!

t