Spamsikret gæstebog, hvordan?

Tags:    php

X Jeg har en gæstebog, men kan ikke finde ud af at spamsikre den.
Nogen der kan hjælpe?

(Tænkte man måske kunne gøre det med en verifikationskode, men det har jeg kun kunne få til at virke sammen med en formmail.)

Den kan hentes her
http://www.dianamy.dk/gbog.7z

6 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Med en verifikationskode.. Mener du så en Captcha?

Hvis ikke, så læs denne artikel:
http://www.udvikleren.dk/PHP/Article.aspx/292/

Hvis det heller ikke virker for dig, så findes der en meget nem og simpel løsning, som dog ikke er 100% sikker, men næsten:

Indsæt et skjult felt i din form:
Fold kodeboks ind/udKode 

Når POST-forespørgslen så sendes, skal dit script tjekke om "bottjek" IKKE er lig med "".
Hvis den returnerer sandt (true), så er det en bot, og beskeden skal dermed ikke tilføjes.

Eh, er spambots ikke ret ligeglade med om man kan se feltet eller ej? De løber da bare sidens html-træ igennem og pusher nogle variabler ind når de finder nogle felter i samme, uanset om de kan "se" dem eller ej, som output?

EDIT: Bortset fra det, så er en spamsikret gæstebog umulig at få. Hele internettet kæmper en brav men evig kamp for bare at holde spammen nede. Det skulle undre mig meget om nogen her kunne komme med den endegyldige løsning på problemet ;)

Men du når langt med en captcha.

Indlæg senest redigeret d. 25.09.2008 20:44 af Bruger #8223
Eh, er spambots ikke ret ligeglade med om man kan se feltet eller ej?
Ikke hvis de, som Nørden så fint skriver, tester om input elementet er af type="hidden"... tilgengæld er man jo nød til at skjule den for brugeren, så han/hun ikke sidder og ælter tekst i den...

Jeg har erfaret at det med at bruge et skjult felt virker rigtig godt. Jeg har bruger den selv lige nu på en kontakt form, og indtil videre er der ikke komme noget SPAM.

Den har været i brug i ca. 2-3 mdr efterhånden, så den simple metode er god men ikke helt sikker :)

mon ikke det ville være bedre at bruge et ikke skjult felt og skjule det med css, man skal jo ikke være specielt klog for at teste om type=hidden, men at finde ud af at et text felt er skjult med css kræver en del mere?

Indlæg senest redigeret d. 25.09.2008 19:44 af Bruger #5620
Jeg har fået ændret, sådan at man nu kan se billedet med koden på, men jeg skal så med php have fortalt at den skal godkende når koden er rigtig og fejle når koden er forkert eller ikke skrevet. Hvordan gør jeg det og hvor i koden gør jeg det?

Se min kode her :
Fold kodeboks ind/udKode 

t