hvornår kan man lærer et nyt sprog.

Tags:    programmering

Jeg har programmeret java noget tid, og jeg kunne godt tænke mig at lave nogle spil, men jeg syntes det er svært at finde nogle gode tutorials. Derfor overvejer jeg at finde et andet sprog, men er det dumt at skifte nu. Jeg syntes selv at jeg er ved at være ret god til java og jeg forstår OOP, jeg syntes dog stadig at det er lidt svært at bruge nogle dele af biblioteket, specielt layout managers (i det heletaget er jeg ikke særlig god til det der med layout)

Hvornår syntes i at man kan begynde på et nyt sprog?

5 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Der er helt sikkert nogle gode derude, ellers er der de gammeldags bøger.

Personligt har jeg aldrig rodet med Java, PHP og .net er min stærkeste side.
Hvis jeg skal anbefale noget, er der jo PHP, C++ og C# som alle ligner Java til et vidst punkt.
Derudover vil PHP eller ASP.net lade dig komme endnu længere, hvis du samtidig fortsætter med Java.

Hej Andreas,

Hvis du foretrækker at blive i det "sikre" og ikke lære andet end Java, så led efter Java OpenGL ( http://opengl.j3d.org/ ).

C# minder meget om Java, kig på både C# og XNA eller DirectX så er du godt igang.

Alternativt, hvis det egentligt er noget mere nyt du er motiveret på, så kig på C++ og enten DirectX eller OpenGL.

En MEGET stor del i at sige at man kan programmere Java er kendskabet til Javas API (standard funktionerne, biblioteket).

Det korte svar til hvornår du er klar til at lære et nyt sprog er, når du føler et behov for det og lysten til det.
OOP principperne kan benyttes i rigtig mange sprog og er et rigtig godt grundlag, hvis du virkelig har forstået dem og kan bruge dem.

Layout, med Swing komponenterne, syntes mange er rigtigt bøvlet. Heldigvis er der Java GUI design applikationer som kan autogenerere dette. Og så hjælper det at tegne layoutet inden man koder det! Lad ikke dette forhindre sig i nye udfordringer.

Med venlig hilsen
Ieet

Kun du ved om det er dumt at skifte, men der er jo ingen der forbyder dig at kunne flere sprog.

Men hvis du ikke har den store erfaring og kun kan java, skal du nok ikke regne med at kunne lave noget særligt af spil, inden for de næste år.

Kun du ved om det er dumt at skifte, men der er jo ingen der forbyder dig at kunne flere sprog.

Men hvis du ikke har den store erfaring og kun kan java, skal du nok ikke regne med at kunne lave noget særligt af spil, inden for de næste år.

Har heller ikke tænkt mig at lave noget særlig, bare begynde på at lære det, og problemet er at jeg ikke syntes jeg kan finde nogle gode tutorials til java :D

Tak, jeg tror jeg vil kigge lidt på C#, og vis det går galt vil jeg fortsætte med java.

t