Emulering af drev bruges blandt andet af spilpirater til at køre piratkopier direkte fra et disk-image på harddisken uden at benytte en cd-rom.
Derfor kontrollerer kopisikringerne, om der findes den slags software installeret. Problemet er imidlertid et betydeligt antal falske positiver, hvor legitim software bliver opfattet som piratværktøjer
Det er da godt nok en naiv forestilling fra EA's side, på linie med forestillingen om at hvis en skive er brændt, indeholder denvulovlige data.
Softwaren tjekker altså efter om man har værktøjer i stil med Daemontools installeret. Selv HVIS den var accurate, og ikke slog ud på "uskyldig" software, ville det stadig ikke være et acceptabelt præmis. EA kan ikke vide hvilket formål man har softwaren installeret med - og det er godt nok for umodent at
gå ud fra at man har tænkt sig at bruge den til ulovlige formål. Den kan bruges til så meget andet.
Jeg kunne da godt finde på at tage min købte skive, og rippe den til en .iso fil til at have liggende på harddisken, og så mounte den gennem Daemontools når jeg skulle spille det, istedet. For face it: optiske drev er på vej ud, langsomt men sikkert. Det er meget mere praktisk at have lortet liggende på harddisken.
Nu har jeg ikke nærlæst EULA'en til Spore, eftersom jeg synes spillet er for dumt (
), men selv hvis den specifikt siger noget imod det, og man har Daemontools installeret for at gøre det førnævnte med et andet spil der ikke er ligeså facistisk, så må man stadig ikke installere Spore. Hvilket er dumt, uacceptabelt og ineffektivt.