Konventioner til navngivning af variabler og design af menuer

Tags:    .net

Hej alle sammen,

Har 2 spørgsmål:
1. Nogen der kender et sted (på nettet) hvor man kan se den gængse konvention omkring hvordan opbygningen/design af menuen i toppen af en Windows-klient applikation skal være eller kan forklare hvordan det skal være? Årsagen er, at jeg sidder og udvikler en WPF-klient hvor jeg har menuen oppe i toppen. Jeg er bare i tvivl om, for det første, hvad der skal være af punkter og hvad punkterne skal hedde. Jeg er med så langt at der skal være en der hedder "File" i venstre sidde hvor man inde under har en "Exit"-mulighed og der skal være et menu-punkt kaldet "Help" hvor hjælpe-funktioner og evt. "About..." mulighed skal lægges under. Desuden er jeg i tvivl om man kalder det for: "Properties", "Preferences", "Settings", "Options" eller noget helt andet...? Har kigget i andre applikationer og har fundet samtlige forskellige muligheder.

2. Nogen der kender et sted på nettet hvor man kan læse sig til (eller har en forklaring på) hvilke konventioner der gælder ved navngivning af variabler ved programmering? Fx. det med at når man har en private variable at den så skal navngives med: "_typeNavn"...

Håber der er nogen der kan hjælpe :)

3 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Jonas,

1. Jeg er ikke sikker på at der er lavet regler der er helt så specifikke. Når jeg er i tvivl, så har jeg en tendens til at forsøge at finde ud af hvad Microsoft har gjort i deres software - det giver mest mening for mig, så længe min software er målrettet mod Windows :). Men det er jo i sidste ende op til en selv.

2. Noget i den her stil? http://msdn.microsoft.com/en-us/library/xzf533w0(VS.71).aspx

Mvh.

Kasper (TSW)

Jeg synes også at du skal kigge mod hvad microsoft har gjort i deres .NET framework. Alternativt deres kodeeksempler. Med hensyn til kodestil varierer den fra organisation til organisation - ens for dem alle er at de bør overholdes, så er det i princippet ligyldigt hvordan de ser ud. Om du skriver:

_minvariabel eller minVariabel

er også ligegyldigt, de virker begge to :-). Der findes et værktøj (FxCop) der kan kontrolere at du overholder reglen.

Med hensyn til hvordan menuen skal være, synes jeg du skal tage udgangspunkt i nogle kendte brugerinterfaces (Word).

Mange tak begge til både Kasper og Brian :)

Kasper, det link var lige hvad jeg ledte efter. Men du har ret Brian. har også en tanke om at når bare alle følger de samme regler er det egentlig ligegyldigt hvad de indeholder :)

Det er nok rigtigt hvad i skriver med hensyn til det med menu-struktur. Problemet er dog lidt, at MS selv engang i mellem gør noget forskelligt, men jo det er nok bedst at kigge på hvad de har gjort.

t