.net, derfor!

Tags:    programmering

<< < 12 > >>
Som tilhænger er Unix-basserede systemer og Open Source, er det meget oplagt at jeg arbejder i disse invironments. Selvom mit første sprog var Qbasic og senere Visual Basic, fandt jeg PHP og web-udvikling som svaret.
Det er da gået fint med idéen om aldrig at skulle se skyggen af Windoze igen, indtil for nogle måneder siden da jeg på jobbet blev bedt om at lave et projekt i ASP.net og endnu værre, VB!!! :O
Hvad kunne jeg gøre, jeg havde ikke arbejdet med skidtet siden VB6 og havde fordømt alt hvad der hedder MS og .net. På den anden side så jeg det som en mulighed for lige at komme med på moden igen, at kunne .net skader jo ikke, tværtimod.

Forleden sad jeg så på jobbet og skulle benytte mig af printning fra en ASP.net applikation og det er så her at jeg indser, at det her simpelthen havde været umuligt eller spild af tid, at gøre med PHP. Problemet lå i at applikationen skulle printe en bon ud, men på forskellige printere og uden at brugeren skulle til at vælge printeren hver gang. Nu sidder du sikkert og tænker at det kan da ikke lade sig gøre i en browser. Åh jo.
Svaret er System.Drawing.Printing og er MS' svar på moderne udskrift, hvor vi i Qbasic havde noget al'a Lprint (så vidt jeg husker) og kunne bruges som en alm. Print, er det blevet en del mere komplekst i dag. Men så snart man har styr på det, er det en leg.
Dette namespace lod mig gøre alt det jeg havde brug for og meget mere. Det er så her jeg indser, hvor langt der er igen, for at andre sprog og frameworks for alvor skal slå igennem. Jeg bliver ikke mere glad for Microsoft og mindre for Linux, men hvis jeg skal kunne kalde mig programmør hele min karriere, må jeg følge strømmen en gang imellem og selvfølgelig arbejde med det, der er bedst. Lige nu er jeg overbevist om, at ASP.net har stadig lidt mere end de andre og i dette tilfælde, var det altafgørende!

For kort tid siden havde vi en diskussion her på Udvikleren, fordi jeg ville enten fortsætte med C++ eller lære Java eller C#. Min konklusion deraf blev C++. Det er den stadig, men det må vente. C# er ligesom PHP udviklet af en dansker og de har begge en syntax der er slående lig C/C++. Faktisk skal der ikke meget til at lære et af dem, hvis du kan det andet. Her til aften bestemte jeg mig så for at kigge på C#, jeg fandt en tutorial og fik hurtigt bakset noget sammen. I sammenligning med VB.net, kunne jeg jo en masse i forevejen, men der var også nogle helt nye ting jeg ikke havde set før.

At jeg nu gør en ekstra indsats for at lære .net, gør mig ikke til MS mand. Det er jo klart at .net og Windows arbejder godt sammen og jeg har det stadig en forhåbning om, at markedet en dag kan se sig fri fra de "store" drenge som Microsoft og Google. Det handler trods alt om at kunne leve af det. Hvis en gut kom op og sagde til mig, at han elskede Microsoft, ville jeg stadig give ham en lussing efterfulgt af alverdens bandeord tilregnet kvinder. Men for min egen og pengenes skyld, er jeg hermed overbevist om, at .net og Microsoft har noget som jeg har brug for....

Diskuter!

Når du skriver det her: "Ronnie, ASP.NET er platformsspecifikt, og at Mono efterhånden kan emulere det meste af det, gør det ikke mindre platformsspecifikt. .NET er et framework som Microsoft har lavet, omkring Windows, dvs. Microsoft har nemt kunne samle de forskellige dele som Windows indeholder, direkte i .NET frameworket"

, som jeg SELV skriv i min post, så er det tegn på at du ikke har læst og forstået hvad jeg har skrevet! Jeg skriver selv præcist det samme og så er det da klart, at du pisser mig af. Særligt når du skriver det som om jeg er en kæmpe idiot, der ikke har fattet en skid af det hele.

Du diskutterer ikke, du spiller dumsmart og så er jeg hellere foruden dine kommentarer.

Citere fra din oprindelige post: "...må jeg følge strømmen en gang imellem og selvfølgelig arbejde med det, der er bedst. Lige nu er jeg overbevist om, at ASP.net har stadig lidt mere end de andre og i dette tilfælde, var det altafgørende!".

Jeg tolker dette som at du kalder .NET for bedst, lige pt., korrekt? Jeg nævnte en reel grund til at .NET måske optræder som "bedst", men i virkeligheden bare er en samling af libraries, som ikke gør andet end så mange andre libraries gør - jeg ser virkelig ikke hvorfor det klassificere mig som dumsmart?

At du tolker det jeg skriver, som at jeg kalder dig en idiot, det forstår jeg ikke lige, men undskylder selvfølgelig hvis det er tilfældet, det har ikke været min mening.

Og jeg citerer mig selv: "Det er jo klart at .net og Windows arbejder godt sammen"
Du drager konklusioner ud fra nogle få ting, istedet for den helhel jeg forklarer det ud fra. Det kommer du ingen vejne med i det virkelig liv.

Jeg skriver ikke at .net er bedst, men havde du ellers været i stand til at fatte hvad jeg skriver om, handler det om et projekt med særlige krav som jeg ikke har fundet løsninger på i andet end Windows og .net.

Kan du ikke bare droppe det der? Eller bare lade være med at kommentere på mine indlæg, så spilder jeg heller ikke tiden på at forklare hvad jeg mener, til folk der ikke er i stand til at forstå noget selv!!

Indlæg senest redigeret d. 16.09.2008 12:30 af Bruger #13985
Det var dog en utrolig moden holdning... Oh well, nogle folk er vel bare fra fødsel ude af stand til at holde samtaler på et modent niveau.

Hav en god dag, Ronnie.

PS. Man kommer heller ingen steder i det virkelige liv ved sådanne modne holdninger som du lige fremviste.

Ronnie, prøv at falde lidt ned. Du lagde selv op til diskussion, og jeg har svært ved at se hvorfor du farer sådan op. Jeg synes på ingen måde at der er nogen i denne tråd der har trådt dig over tæerne, heller ikke The-Freak, og så længe HAN holder en sober tone, så har han lige så meget ret til at deltage i debatten som alle mulige andre. Hvilke indlæg du ønsker at besvare, og i hvilken grad du ønsker at forklare dig, er til gengæld helt op til dig selv :)

Mvh.

Kasper (TSW)

<< < 12 > >>
t