.net, derfor!

Tags:    programmering

<< < 12 > >>
Som tilhænger er Unix-basserede systemer og Open Source, er det meget oplagt at jeg arbejder i disse invironments. Selvom mit første sprog var Qbasic og senere Visual Basic, fandt jeg PHP og web-udvikling som svaret.
Det er da gået fint med idéen om aldrig at skulle se skyggen af Windoze igen, indtil for nogle måneder siden da jeg på jobbet blev bedt om at lave et projekt i ASP.net og endnu værre, VB!!! :O
Hvad kunne jeg gøre, jeg havde ikke arbejdet med skidtet siden VB6 og havde fordømt alt hvad der hedder MS og .net. På den anden side så jeg det som en mulighed for lige at komme med på moden igen, at kunne .net skader jo ikke, tværtimod.

Forleden sad jeg så på jobbet og skulle benytte mig af printning fra en ASP.net applikation og det er så her at jeg indser, at det her simpelthen havde været umuligt eller spild af tid, at gøre med PHP. Problemet lå i at applikationen skulle printe en bon ud, men på forskellige printere og uden at brugeren skulle til at vælge printeren hver gang. Nu sidder du sikkert og tænker at det kan da ikke lade sig gøre i en browser. Åh jo.
Svaret er System.Drawing.Printing og er MS' svar på moderne udskrift, hvor vi i Qbasic havde noget al'a Lprint (så vidt jeg husker) og kunne bruges som en alm. Print, er det blevet en del mere komplekst i dag. Men så snart man har styr på det, er det en leg.
Dette namespace lod mig gøre alt det jeg havde brug for og meget mere. Det er så her jeg indser, hvor langt der er igen, for at andre sprog og frameworks for alvor skal slå igennem. Jeg bliver ikke mere glad for Microsoft og mindre for Linux, men hvis jeg skal kunne kalde mig programmør hele min karriere, må jeg følge strømmen en gang imellem og selvfølgelig arbejde med det, der er bedst. Lige nu er jeg overbevist om, at ASP.net har stadig lidt mere end de andre og i dette tilfælde, var det altafgørende!

For kort tid siden havde vi en diskussion her på Udvikleren, fordi jeg ville enten fortsætte med C++ eller lære Java eller C#. Min konklusion deraf blev C++. Det er den stadig, men det må vente. C# er ligesom PHP udviklet af en dansker og de har begge en syntax der er slående lig C/C++. Faktisk skal der ikke meget til at lære et af dem, hvis du kan det andet. Her til aften bestemte jeg mig så for at kigge på C#, jeg fandt en tutorial og fik hurtigt bakset noget sammen. I sammenligning med VB.net, kunne jeg jo en masse i forevejen, men der var også nogle helt nye ting jeg ikke havde set før.

At jeg nu gør en ekstra indsats for at lære .net, gør mig ikke til MS mand. Det er jo klart at .net og Windows arbejder godt sammen og jeg har det stadig en forhåbning om, at markedet en dag kan se sig fri fra de "store" drenge som Microsoft og Google. Det handler trods alt om at kunne leve af det. Hvis en gut kom op og sagde til mig, at han elskede Microsoft, ville jeg stadig give ham en lussing efterfulgt af alverdens bandeord tilregnet kvinder. Men for min egen og pengenes skyld, er jeg hermed overbevist om, at .net og Microsoft har noget som jeg har brug for....

Diskuter!

For kort tid siden havde vi en diskussion her på Udvikleren, fordi jeg ville enten fortsætte med C++ eller lære Java eller C#. Min konklusion deraf blev C++. Det er den stadig, men det må vente. C# er ligesom PHP udviklet af en dansker og de har begge en syntax der er slående lig C/C++. Faktisk skal der ikke meget til at lære et af dem, hvis du kan det andet. Her til aften bestemte jeg mig så for at kigge på C#, jeg fandt en tutorial og fik hurtigt bakset noget sammen. I sammenligning med VB.net, kunne jeg jo en masse i forevejen, men der var også nogle helt nye ting jeg ikke havde set før.

Vil også lige gøre opmærksom på at C++ også blev udviklet af en dansker: Bjarne Stroustrup

Jep, vi danskere kan bare det pjat :P

Og hvis vi skal fortsætte de interessante facts, så har Anders Hejlsberg, der udviklede C# for Microsoft, tidligere udviklet det som Borland licenserede og gjorde til Turbo Pascal, der senere blev til Delphi, igen med Anders ved roret. Den mand kan altså nogle ting :)

Mvh.

Kasper (TSW)

En, i sandhed, god programmør bør ikke indskrænke sig til et enkelt sprog og en enkelt platform men i stedet kende til en bred vifte af sprog og paradigmer. At affærdige andre programmører fordi de benytter sig af bestemte sprog, styresystemer og værktøjer er uprofessionelt, for ikke at sige barnligt.

Jeg kan godt lide Microsoft. På mange punkter synes jeg de har ramt plet med deres produkter, i forhold til så mange andre platforme. Her mener jeg primært deres komponenter(DirectX, DXGI, windows api'en, etc.). .Net frameworket er såmænd fint nok, men på sin egen måde

Jeg synes selv det er meget behageligt at arbejde i .Net med VB.Net til professionelt applikationsudvikling. Men alligevel ikke så behageligt at jeg vil bruge det til mine hobby projekter. Til professionelt lowlevel arbejde vil jeg hellere benytte C og til alt andet arbejde Delphi :)

Endnu engang skal vi hylde det dejlige folkefærd kaldet danskere..... :)

Jeg bruger selv .NET, dog ikke vanvittigt meget, da jeg ikke har nogle projekter, men når jeg efter sommerferien (forhåbentlig) starter på datamatiker uddannelsen så vil .NET (C#) være mit ønskeområde.

En af grundene er at jeg synes det er nemt at finde dokumentationen til det og der er altid eksempler på brugen! En mangelvare ved f.eks. C/C++ (eller er jeg ikke god nok til at lede). Syntaksen ligner på mange områder stortset de andre, dog med undtagelser. Der er ingen tvivl om at jeg synes deres framework er rigtig godt. Det bliver spændende at se om projektet med styresystemet opbygget omkring C# kommer til at gå, for det vil sætte C# et helt nyt sted.

.NET er skam en helt fornuftigt og rationelt opbygget teknologi (har rodet meget lidt med C# i Mono).

...Men det kan ikke noget, som flere andre sprog/frameworks ikke kan. Der er således ikke tale om noget nogen "har brug for" mere end så meget andet. Allerhøjest kan der være tale om en smagssag og prioriteter.

Per, så giv mig et eksempel som modspil til mit eksempel med udskrift i PHP fra en browser, der fungerer på samme måde som System.Drawing.Printing.
Umiddelbart kunne jeg ikke finde en løsning den vej, uden at skulle præsentere brugeren for en print-dialog.

Lige til Jeppe, kan jeg da kun give dig ret. Mit indlæg handlede heller ikke om at man skal holde sig til noget bestemt, det er lige omvendt.
Hvad angår Windows Form API og DirectX, ville jeg i forbindelse med C++ nok holde mig til OpenGL og GTK+, hvis jeg skulle lave den slags applikationer. Det handler mere om, at der ikke er nogen grund til at udelukke nogen platforme.

Indlæg senest redigeret d. 15.09.2008 11:26 af Bruger #13985
Ronnie, ASP.NET er platformsspecifikt, og at Mono efterhånden kan emulere det meste af det, gør det ikke mindre platformsspecifikt. .NET er et framework som Microsoft har lavet, omkring Windows, dvs. Microsoft har nemt kunne samle de forskellige dele som Windows indeholder, direkte i .NET frameworket. Med dette mener jeg, som Per siger, at .NET frameworket ikke kan noget "ekstraordinært", man har bare samlet en masse forskellige libraries på ét sted, hvilket jeg personligt ikke vil mene gør det "bedre" end andre frameworks og libraries.

Hvordan forestiller du dig at dette nogensinde kunne lade sig gøre i et sprog som PHP? PHP er cross-platform, og interpreteren kan kompileres og køres på stort set alle platforme som har en C compiler tilgængelig.

Ydermere tvivler jeg på at .NET frameworket ville være opstået i Open Source, af følgende grund: Vi har ikke ét fast printersubsystem, ét fast grafiksubsystem, osv., som det er tilfældet i Windows.

Btw. hvis det der System.Drawing.Print noget udskriver noget hos brugeren, uden en Print dialog, så ville jeg da nærmere blive skræmt over hvad jeg ville kalde mangel på sikkerhed, end jeg ville juble over featuren.

(Tolk ikke dette som at jeg er på "PHP-siden", jeg foragter det sprog - men nu er det PHP der er nævnt i diskussionen)

Indlæg senest redigeret d. 15.09.2008 12:40 af Bruger #2330
Per, så giv mig et eksempel som modspil til mit eksempel med udskrift i PHP fra en browser, der fungerer på samme måde som System.Drawing.Printing.
Umiddelbart kunne jeg ikke finde en løsning den vej, uden at skulle præsentere brugeren for en print-dialog.

Du synes simpelthen det er en god ting at kunne lave ting med brugerens maskine, fx printe noget ud, uden vedkommendes accept? Jeg synes det virker som en dybt forkastelig "feature".

Per & The-Freak: Det kan ikke lade sig gøre at printe på brugeren maskine, medmindre at serveren ligger på samme, eller det sker via en lokal server. I dette tilfælde er det også det der skal til.

Nu får i det til at lyde som om at jeg forguder ASP.net, det gør jeg ikke. Som jeg sagde som det første er jeg PHP-mand, men i nogle opgaver som fx. den jeg havde, var .net sådan set det eneste der kunne det fornødne. Men det hjælper mig selvfølgelig til at forstå, hvorfor det er vigtigt at kunne et endnu bredere aspekt af sprog, end blot PHP og Visual Begi... Basic.

Lad være med at misfortolke, bare for at kunne komme med noget negativt, så undværer jeg hellere jeres kommentarer.

Lad være med at misfortolke, bare for at kunne komme med noget negativt, så undværer jeg hellere jeres kommentarer.

Misfortolke? Huh?

Du skriver som det sidste i den oprindelige post:
"Diskuter!"

Og det er da lige hvad vi gør? Men hvis du ikke vil diskutere med folk som ikke er enige med dine holdninger, så okay da.

<< < 12 > >>
t