3dsmax & Delphi

Tags:    delphi

Hej jeg har en ven som er mega god til at lave 3d og så kunne han meget godt tænke sig at lave et spil, og så ville jeg høre her på udviklren om der er nogel der ved hvordan man kan få disse 3d moddeler ind i et program lavet i delphi på en eller anden måde... Vil faktisk også selv meget gerne lære at lave spil så hvis der er nogle der kan hjælpe mig med dette kunne det være meget godt :D

MVH. SkypeR



9 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Der er flere forskellige maader at goere det paa!

3D Studio Max kan eksportere flere forskellige formater. DXF og ASE er begge ASCII filer (Tekst filer) og kan derfor laeses i hvilken som helst tekstbaseret program. Det du derfor kan goere er at skrive en loader til dem i Delphi - det er relativt let, hvis man har styr paa sit Delphi programmering. Ellers kan det vaere der allerede findes nogle paa nettet. DXF filer er egentligt en AutoCad format! Denne format indeholder kun geometri og derfor ikke textures, normals osv. Det goer ASE formatet derimod! Den mest anvendte er nok 3DS formatet. Der findes et par 3DS loader paa nettet (med kildekode) som I kan downloade.

Men hvis du ikke har styr paa 3D programmering endnu er det et stort skridt tage! Du boer derfor laere noget grundlaeggende 3D programmering i form af OpenGL eller DirectX! For selv om du kan indlaese et 3D format i Delphi, skal der jo ogsaa kode til at kunne rendere objekterne i fil-formatet foer der er noget ved det! Der er artikler her paa udvikleren der kan hjaelpe dig igang med 3D programmering i Delphi!

Held og Lykke
Soren Klit Lambaek



PS: der er selvfolig ogsaa den mulighed at skrive sin egen Max-Script der kan eksportere et 3D objekt ud paa ligenoejagtigt den maade som i gerne vil havde det! :D



PS: der er selvfolig ogsaa den mulighed at skrive sin egen Max-Script der kan eksportere et 3D objekt ud paa ligenoejagtigt den maade som i gerne vil havde det! :D


Jeg tænkte på om det var noget du vil hjælpe mig med hvis du ikke har alt for travlt med noget andet?

MVH. SkypeR



nu er det så heldigt for dig at hr. klit lambæk har skrevet en fantastisk god artikkel om opengl i delphi! og opengl er naturligvis det bedste at bruge ;)

Jeppe Johansen
Jeppesoftware@hotmail.com



Øh er det meningen at du vil starte en debatkrig Jeppe???
For generelt set kan OpenGL og DirectX jo det samme, det er bare om man foretrækker det ene eller det andet, plus at OpenGL ikke kun kan afvikles på Windows...
Man kan jo bare bruge DelphiX til Delphi.
_______________________________________
-----------------------{ nife}------------------------_______________________________________

[Redigeret d. 08/05-04 21:12:46 af Nicolai Lyster Fersner]



nu er det så heldigt for dig at hr. klit lambæk har skrevet en fantastisk god artikkel om opengl i delphi! og opengl er naturligvis det bedste at bruge ;)

Jeppe Johansen
Jeppesoftware@hotmail.com



Jeppe er det sådan at du kan sende et link så jeg kan se på det?



Personligt synes jeg at det er besvaerligt at skulle finde komponenterne paa nettet, downloade dem og derefter installere DelphiX for at komme til at lege med 3D i DirectX, naar man kun behoever at skrive OpenGL under uses i sin Delphi unit for at lege med OpenGL! Og det er helt uden at farverisere nogen af partene!!! Det lyder maaske lidt pjattet og toppen af dovenskab, men nu er jeg af den type der hader at bruge komponenter, og foretraekker det raa kode (Uden nogen omsvoeb - saa sporgsmaalet er om hvem der er doven :D )!
Det er selvfoelgelig en smagssag - og det vil nok aldrig blive til andet end en smagssag, for som du selv er inde paa saa er der ikke den store forskel mellem DirectX og OpenGL! DirectX's helt klare staerke side, er, at naar man foerst har det hele installeret, saa har man adgang til Lyd, 2D/3D og Netvaerk. Den daarlige nyhed er dog at du ikke maa frit distribruere dine DelphiX understoettet programmer og tjene penge paa dem uden at skulle betale en licens til dem der har skrevet DelphiX! Det er man fri for at taenke paa hvis man benytter OpenGL (Open Graphics Library), OpenAL (Open Audio Library) og OpenML (Open Multi Media Libray)!



Personligt synes jeg at det er besvaerligt at skulle finde komponenterne paa nettet, downloade dem og derefter installere DelphiX for at komme til at lege med 3D i DirectX, naar man kun behoever at skrive OpenGL under uses i sin Delphi unit for at lege med OpenGL! Og det er helt uden at farverisere nogen af partene!!! Det lyder maaske lidt pjattet og toppen af dovenskab, men nu er jeg af den type der hader at bruge komponenter, og foretraekker det raa kode (Uden nogen omsvoeb - saa sporgsmaalet er om hvem der er doven :D )!
Det er selvfoelgelig en smagssag - og det vil nok aldrig blive til andet end en smagssag, for som du selv er inde paa saa er der ikke den store forskel mellem DirectX og OpenGL! DirectX's helt klare staerke side, er, at naar man foerst har det hele installeret, saa har man adgang til Lyd, 2D/3D og Netvaerk. Den daarlige nyhed er dog at du ikke maa frit distribruere dine DelphiX understoettet programmer og tjene penge paa dem uden at skulle betale en licens til dem der har skrevet DelphiX! Det er man fri for at taenke paa hvis man benytter OpenGL (Open Graphics Library), OpenAL (Open Audio Library) og OpenML (Open Multi Media Libray)!


Hmm er der virkelige ikke en nem måde at sætte en 3d model ind på ?

MVH. SkypeR



Det kommer meget an paa hvad du mener med NEM! :D

[Redigeret d. 11/05-04 20:01:51 af Søren Klit Lambæk]



t