unit "Navn" - Fortaeller kompileren at foelgende tekst er kode til i en unit. Grunden til at uniten skal navngives er fordi at kompileren registre din units saa den kan kaldes fra andre uints under uses!
interface - fortaeller kompileren at du vil designe et interface til din unit. Dette kan ogsaa sammen lignes med en en header. Alt der bliver skrevet her vil kunne ses af andre units.
Uses betyder paa dansk "bruger"! Det vil i denne sammenhaeng mene at her under kan man tilfoeje andre units som din applikation (program) skal bruge. En unit er en *.pas fi!
En "usynlig" unit som man ikke kan se er din System unit. Den indeholder alle reserverede ord og de mest grundlaeggende funktioner og procedure der findes i Delphi.
Som det foerste er Windows. Denne unit er en grundlaeggende unit. Ud fra den er alle de andre ubts der end matte vaere blevet bygget ud fra. Det er selvfolig en Interface til Windows Operativ system og indeholder derfor en masse DLL filer som foelger med din Windows! I realiteten kunne du noejes med kun at havde denne unit inkluderet!
Hvis du hojere klikker paa en af dine units og vaelger "Find Declaration" vil den aabne denne unit, men kun hvis *.pas filen eksitere paa din harddisk. *.pas filen er nemlig filen er nemlig en ASCII fil (Tekst fil) mens *.dcr filen er den kompilede unit og er derfor en binaer fil. Du vil derfor som resultat af at kompile faa en *.dcr fil liggende ved siden af din *.pas fil og den samme fil kompilet ind i din exe fil! *.dcr filer er gode hvis du eksempelvis vil lave en komponent til en anden men samtidig ikke er interesseret i at han eller hun skal kunne se din kildekode!
type fortaeller delphi at du vil definere eller "erklaere" nogle datastrukture i form af records, objects eller klasser - eller noget helt andet! Ofte skriver man et start "T" foran alle sine typer! Dette er selvfoelig kun bestemt for en faelles hjaelp! En type kan sammenlignes med en opskrift, hvor paa varianter kan blive erklaeret udfra.
TForm1 = class(TForm)
Dette definere en ny klasse kaldet for "TForm1". Denne klasse arver alle egenskaber fra en tidligere klasse kaldet for "TFom" (Denne klasse liger i din "Forms" unit). Det reserverede ord "class" stammer fra din kompiler og IKKE fra din unit "Classes" - selv om det ville vaere meget naerliggende at tro!
private er en ogsaa en reseverede ord. Detn bliver brugt af klasser og objekter. Alt der bliver skrevet herunder vil kun kunne laeses af procedure og funktioner af denne unit, men vil blive gemt vaek for andre units!
public derimod vil kunne ses af alle units og er derfor din klassens "ansigt"!
end; afslutter selvfolig klassen "TForm1".
var herunder vil alle varianter og variabler blive defineret. Disse vil bilve brugt direkte i dit kode og stammer alle fra en type (En opskrift)! I dette tilfaelde er Form1 defineret af klassen (typen) TForm1!
Alle varianter der bliver defineret her kaldes for glabale varianter. De kan nemlig blive laest fra andre units!
Implementation fortaeller kompileren er at alt kode herunder vil blive dit kode der implementere ("skaber") dit program.
{$R *.dfm} fortaeller kompileren at der skal hentes information fra projektets tilknyttede *.dfm fil. $R staar for resource. Saa *.dfm er egentligt en resource fil der indeholder propertioner til en TForm!
end. Afslutter dit projekt. Laeg maerke til at der skrives et punktum "." efter "end" og ikke en semikollon ";"!
*.dpr filer indeholder selve projektet. Ud fra denne fil alene kunne du faktisk lave hele dit program ud fra. Hvis du trykker Ctrl+F12 vil der poppe en liste frem, derindeholder alle units der er inkluderet i dit projekt (men ikke dem du inkludere under uses). Hvis du dobbelt klikker paa "Project" vil den aabne din *.dpr fil! Og i den vil du kunne se at den indeholder din "Unit1"!
*.res er din resource fil. Den indeholder blandt andet ikonet for dit program!
*.pas er alle dine units filer, der indeholder laesebar koder (ASCII fil)!
*.cfg staar for configuration og indeholder bare information omkring dit projekt og har ikke rigtigt noget med den kompilede exe fil at goere.
*.dof fil indeholder ogsaa information omkring dit projekt.
Haaber det gav en mere klarhed over situationen! Husk at man laere ikke Delphi paa bare et par dage. De folk der paastaar andet, aner ikke hvad de snakker om! Delphi er et objekt orienteret sprog paa ligefod med C++ og det tager lang tid inden man helt har forstaaet principperne bag dem. Jeg vil anbefale dig at laere Delphi's hjaelpefil og dens soege funktion. Denne hjaelpefil er den bedste dokumentation og resource for nybegynder. Den beskriver detaljeret hvordan Delphi er opbygget, som nybegyndere og erfarne kan havde stor glaede af!
Held og Lykke
Soren Klit Lambaek
PS: Hvis programmering er spaende er 3D programmering tre gange saa spaende