Vurdering af design: Musikipedia.dk

Tags:    grafik webdesign

<< < 123 > >>
Jeg har netop færdiggjort min side Musikipedia.dk, og jeg kunne i den forbindelse godt tænke mig lidt kommentarer til designet.

Hvis jeg selv skal komme med lidt kritik, så kommer her nogle få ting. Jeg har dog ikke umiddelbart noget bud på, hvordan jeg ændrer disse ting på en ordentlig måde, så her må i også gerne komme med indskud.

- Sidens logo syntes jeg ikke så godt om - det kan også være jeg bare er blevet træt af at se for meget på det.

- Menuen med de orange links fungerer ikke særligt godt til den grå baggrund. Det kan være et problem for svagtseende at læse(?). Jeg overvejede lidt at ændre farven på linksene, men kunne ikke komme på noget ordentligt der matcher til resten af siden.

- Når jeg ser siden i Firefox på min mac computer bliver teksten lidt sløret. jeg har dog talt med andre Firefox brugere, der påstår ikke at have samme problem...

Indlæg senest redigeret d. 09.09.2008 16:58 af Bruger #14061
22 svar postet i denne tråd vises herunder
6 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Musiknørd/Musiker/Elev her... :P

En super idé!
Designmæssigt:

• Et nyt logo.

Sidemæssigt:

• En feature ved navn tutorials/artikler hvad folk kan skrive artikler/guides til at hjælpe fx. nybegyndere inden for et specifikt instrument.

Indlæg senest redigeret d. 29.09.2008 11:47 af Bruger #13985
Jeg er glad for jeres mange svar, og vil nu prøve at kommetere dem kronologisk :)

Shafh:
Teksten og bannerets forskellige farve er en fejl...
Idéen om spalter til at pimpe siden op tror jeg ikke vil fungere - jeg tror det vil blive for rodet. Jeg skal overveje det med nogle billeder, men på den anden side gider jeg heller ikke have en masse billeder uden relevans. Hvis reklamer også gælder som billeder, kan jeg nemt fylde siden op med dem ;)
Jeg kan godt se, at de tabeller du bruger på din side er meget pænere end dem jeg bruger. Hvis jeg må, vil jeg lige lure kildekoden af?
Jeg må tænke lidt over det med nogle flere farver, og eventuelt nogle bokse. Men som du selv siger, at det ikke til at sige, hvor jeg skal begynde..

>Men når det er sagt er siden i alt sin enkelhed fin nok.
>Personligt ville jeg nok satse på noget andet.
Hvad ville du have satset på? Husk på at jeg hellere vil have en brugervenlig side med et grimt design, end omvendt.

Det med mit eget forum har jeg overvejet, men det er jeg desværre slet slet ikke god nok til at lave...

Gnu
Jeg ser ikke noget problem i sidens bredde, og jeg mener ikke at man skal have lup for at læse teksten. Hvis man har et problem med for lange linier, kan man jo i øvrigt også selv tilpasse vinduet, så det passer til ens behov.
En af verdens mest populære hjemesider, Wikipedia, har lige så lange linier (floating design). Det samme har www.skat.dk, www.ois.dk m.f.

Jacob
Et nyt logo er hermed kommet på min ønskeliste.
Du mener simpelthen, at jeg skal gøre det muligt for brugere af siden at tilføje tutorials/artikler til siden? Jeg er lidt skeptisk over for dette. Jeg ønsker at artiklerne på siden har en vis standard, og hvis brugere af siden selv kan uploade artikler, ender jeg måske op med en side med 400 ringe artikler og kun 50 brugbare. Hvis man har lyst til at skrive musikartikler kan man altid gøre det på WIkipedia.
Men måske burde jeg skrive, at hvis man ønsker at bidrage til siden med tekster, kan man kontakte mig.

Lasse. Ja okay din side er jo absolut brugervenlig, men det behøver selvfølgelig ikke betyde gå ud over dit design. Det jeg mener med at jeg vil satse på noget andet, er en anden designtype. Din side har meget til fælles med wikipedia, og det er også fint nok. Men både din side og wikipedia har lidt den der tekstformat stilede design. Jeg selv ville vælge et design der lagde op til lidt flere farver og sådan. Har du overvejet hvad din målgruppe er? Hvem er det? Unge, gamle, studerende? Men det vil betyde at hele siden skal ændres. Og er du glad for dit design nu, så syntes jeg heller ikke det skal gøres. Det er udmærket.

Vedrørende GNU og Ronnies lille slagsmål må jeg altså give lidt GNU ret. Føler også linjerne er for store, og syntes også Wikis er det. Såfrem at der vil stå meget tekst på siden ville jeg også mene at skriftstørrelsen er lille. Jeg selv bruger selvfølgelig også den samme størrelse på min side. Men linjens længde samt hvor meget tekst man skal læse på siden betyder altså en del for hvor behageligt det er at læse for siden. Syntes heller ikke det føles unaturligt når du alligevel udnytter så meget af skærmen. Har du prøvet at undersøge hvordan det vil se ud?

Vdr. min table, så stjæl endelig så meget du har lyst til (bare ikke farver).

Shafh:
Jeg er ikke helt tilfreds med mit design, og som i også selv påpeger har det nogle 'fejl'. Jeg har lidt overvejet at betale en webdesigner for at lave et nyt, men det er der to problemer i.
- Det kræver at jeg selv har en idé om hvordan det nye design skal se ud, og der er jeg ærligt talt lidt blank.
- Det koster mange penge.

Jeg forstår ikke helt den sidste del af din besked. Hvad er det jeg skal undersøge hvordan ser ud?

Mente bare om du havde prøvet at se hvordan det så ud hvis du ændrede skriftstørrelsen.

Ej syntes dit design er rimelig pænt.

Hvis jeg har tid på et tidspunkt vil jeg gerne måske gerne kikke på om jeg kunne finde på noget. Men jeg er nu altså heller ikke den store designer.

Det vil se grimt ud med en større skriftstørrelse. Du kan i øvrigt også selv ændre på skriftstørrelsen, i IE, Safari eller hvad du nu bruger.

Ville du kunne lave en side, med et integreret forum? Hvis jeg skal have lavet om på designet og hyre en webdesigner til det, så kan jeg lige så godt lave det perfekt med det samme..

Det her har intet med designet at gøre, bare et par spørgsmål:

Hvorfor er der ikke node sider og forklaring af node sider med, ved godt nok ikke meget om musik men antager at de stadigvæk bruges til en hvis grad.

Hvad med at have rigtig musik også:lyris, noder etc..?

og umiddelbart så giver din side mig stærke associationer til skats side, ved godt at skat ikke ser sådan ud nu, men tror faktisk den gjorde det på et tidspunkts.

Og til GNU's bemærkning om 60~65 tegn, så
http://64.233.183.104/search?q=cache:nYiyGjF5EkkJ:www.hci.gr/files/surl/Effects.doc+HCI+text+length&hl=da&ct=clnk&cd=10&gl=dk&client=firefox-a

Indlæg senest redigeret d. 29.09.2008 11:47 af Bruger #13985
Bigfoot:
Det er jeg klar over. Kunne bare ikke finde på noget bedre :)

Nørden:
Der er 1000 emner jeg kunne have med på siden, og jeg kan simpelthen ikke komme omkring det hele. Men i fremtiden kan det være det du foreslår kommer med.

Noder og lyrics er der nok af på nettet. Og det er faktisk også ulovligt at have noder og lyrics på hjemmesiden, med mindre komponisten (og tekstforfatteren) er død for mere end 60 år siden.

Kan ikke umiddelbart se at Skats side har lignet min. Du kan se et arkiv over deres side her:
http://web.archive.org/web/*/http://www.skat.dk

Kan godt se i ifølge den kilde du henviser til har ret (men der er sikkert mange der har skrevet om det modsatte). Hvis jeg laver designet helt om, vil jeg lave det fast (ikke floating), så breden på siden ikke tilpasser sig vinduets størrelse.

Jakob:
Lige nu tror jeg at jeg lader dit foreslag ligge. Det må komme på et senere tidspunkt - måske den dag jeg får et forum interegreret i siden...

<< < 123 > >>
t