Vurdering af design: Musikipedia.dk

Tags:    grafik webdesign

<< < 123 > >>
Jeg har netop færdiggjort min side Musikipedia.dk, og jeg kunne i den forbindelse godt tænke mig lidt kommentarer til designet.

Hvis jeg selv skal komme med lidt kritik, så kommer her nogle få ting. Jeg har dog ikke umiddelbart noget bud på, hvordan jeg ændrer disse ting på en ordentlig måde, så her må i også gerne komme med indskud.

- Sidens logo syntes jeg ikke så godt om - det kan også være jeg bare er blevet træt af at se for meget på det.

- Menuen med de orange links fungerer ikke særligt godt til den grå baggrund. Det kan være et problem for svagtseende at læse(?). Jeg overvejede lidt at ændre farven på linksene, men kunne ikke komme på noget ordentligt der matcher til resten af siden.

- Når jeg ser siden i Firefox på min mac computer bliver teksten lidt sløret. jeg har dog talt med andre Firefox brugere, der påstår ikke at have samme problem...

Indlæg senest redigeret d. 09.09.2008 16:58 af Bruger #14061
22 svar postet i denne tråd vises herunder
6 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato

Indlæg senest redigeret d. 29.09.2008 11:46 af Bruger #13985
Super fedt indhold. Super fedt du har bikset alt det samme. Er helt enig med Ronnie i det.

Men hvorfor har teksten i banneret og den gule strej nederst i banneret ikke samme farve?

Når det er sagt syntes jeg generelt der er en meget kedelig tekstopbygning som mere minder mig op et tekstdokument end en side. Især forsiden kunne da i det mindste pimpes lidt op. Eventuelt med billeder og spalter.
Dine "tables" er også rimelig standart kedelige. Jeg læste engang en enorm kritik af disse gittertables i en bog om LaTeX opbygning. Bogen foreslog ikke at benytte de lodrette strejer. Samt kun at have border mellem første kolonne, og en nederst på hele tabellen. Se eventuelt den måde. Og så er farveskift mellem vær kolonne også populært.

Se eventuelt hvordan Udvikleren har deres tables (se eks. charts) eller prøv at besøg min linkside:
http://www.shafh.dk/links/

Generelt set kunne du også bare have brug for at nogle flere farver på din side. Hvor helt præcist jeg ville begynde er jeg lidt i tvivl om. Men billeder i passende farveskema og eventuelt farvede bokse kunne være en løsning.

Men når det er sagt er siden i alt sin enkelhed fin nok. Personligt ville jeg nok satse på noget andet. Men det er da nogenlunde gennemført design.

Til sidst vil jeg lige opfordre dig at lave din egen forum således at det passer i design og at du kan lave "nyeste tråde" på forsiden.

Men super brugbart indhold, og en ok side efter min mening alt i alt.

Er altså ret sikker på, at "Hvis du vil vide mere..." er blevet brugt af et andet firma i forvejen. Synes jeg har hørt én eller anden sige det i en tv-reklame :P

JaKob
Et nyt logo er hermed kommet på min ønskeliste.
Du mener simpelthen, at jeg skal gøre det muligt for brugere af siden at tilføje tutorials/artikler til siden? Jeg er lidt skeptisk over for dette. Jeg ønsker at artiklerne på siden har en vis standard, og hvis brugere af siden selv kan uploade artikler, ender jeg måske op med en side med 400 ringe artikler og kun 50 brugbare. Hvis man har lyst til at skrive musikartikler kan man altid gøre det på WIkipedia.
Men måske burde jeg skrive, at hvis man ønsker at bidrage til siden med tekster, kan man kontakte mig.

Ud fra det kunne det måske foregå igennem forummet, hvor du (ligesom her på sitet) kunne have nogle frivillige (her "Artikel Juryen") som kunne bedømme om de var noget værd, og så til sidst sende dem der kom igennem til dig, som du enten kunne vælge at tjekke igennem, eller bare putte på sitet.

Og til GNU's bemærkning om 60~65 tegn, så
http://64.233.183.104/search?q=cache:nYiyGjF5EkkJ:www.hci.gr/files/surl/Effects.doc+HCI+text+length&hl=da&ct=clnk&cd=10&gl=dk&client=firefox-a

Det tager jeg som et stort barnligt "Jeg fik ret!!!!"

Så vi skal stadig synge? Den artikel forklarer jo ganske fint hvad det er jeg mener.

I kan selv læse den, men jeg fremhæver da gerne lige et par linjer fra konklusionen.

From this study, as well as the studies mentioned above, it is suggested that full-screen line length should be avoided for online documents, especially if a large amount of text is presented. For adults, it is suggested that medium line lengths should be presented (approximately 65 to 75 CPL).

Jeg havde dog den ene ende af talrækken forkert. Nævnte noget med 60-65 tegn, den tager jeg gerne på mig.

Men ja, jeg fik da vist egentlig ret.

Indlæg senest redigeret d. 10.09.2008 20:43 af Bruger #10216
Jeg tilslutter mig GNUs problem med liniestörrelsen. Om ikke andet, så sät i det mindste en smule linieafstand og letterspacing på :)

Ja, jeg har selv lavet siden og skrevet materialet på siden. Jeg er glad for at du finder den brugbar. Har lagt en del arbejde i det.
Jeg havde i øvrigt ikke regnet med at finde andre musik nørder herinde på Udvikleren :)

Det eneste jeg savner er lidt kritik. Jeg er træt af hele tiden at få ros ;)

Jeg syn's det er synd at vi lever i 2008 og at man stadig kan finde nye sites med indhold der skal læses med lup og generelt overskrider alle regler for letlæselighed. :)
Der er især en regel der nævner at en linje højst skal være mellem 60 og 65 tegn lang for at læseren kan tyde hvilken linje man er på.
Stakkels den person der har en opløsning på over 1024x768 og kører fuldskærm med sin browser.

Indlæg senest redigeret d. 09.09.2008 12:49 af Bruger #10216

Indlæg senest redigeret d. 29.09.2008 11:46 af Bruger #13985
Ronnie: Eller os aner du bare endnu mindre om det du snakker om end først antaget. Når nu vi skal være personlige.

Hvis du fortsat ønsker at synge den sang, så kan du sende det som en mail. Ellers syn's jeg at du skal koncentrere dig om det indledende spørgsmål.

<< < 123 > >>
t