OpenGL

Tags:    delphi

<< < 12 > >>
Hej

Har lige 1 spørgsmål til openGL. Er igang med at udforske dette spændende felt af programmering, og har fået lavet en masse geil ting så at sige :P. Men jeg har et problem.. Jeg har lavet en cone udfra en disc og en cylender.. Men når den bliver skabt så hænger den i luften med spidsen udad i stedet for nedad.. Så mit spørgsmål er :

Hvordan ændrer jeg på et objects offset? Hvor det starter i forhold til verdenen og rotationen.

Måske er det bare mig der har misforstået det :P men kan ikke lige hitte ud af det.

Mvh
Lasse Aka Sunken

-----------------------------------------------
Sex er som Quake, Singleplayer er godt. Men multiplayer er bare bedre.
-----------------------------------------------



12 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Lasse>> Flot screenshot! Hvad er det saa du gerne vil med din Cone? Havde drejet den yderliger eller hvad?

Shaft>> Jeg er ikke uddannet, har bare haft for meget fritid! :D Jeg har altid interesseret mig for computer grafik. Startede med at interessere mig for 3D, da jeg engang legede med et program der hed "Simply 3D". Paa det tidspunkt var jeg lige startet med Delphi. Derefter gik jeg over til 3D Studio Max (Som jeg forelskede mig i). Men jeg fik den skoere ide at jeg gerne selv ville lave noget 3D, og fandt ud af at Delphi faktisk var glimragende til det. Saa jeg koebte en bog der hedder: "Delphi Developer's Guide to OpenGL" ISBN 1-55622-657-8

Link: http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/1556226578/qid=1084033600/sr=1-1/ref=sr_1_1/002-7267557-3432818?v=glance&s=books

Denne bog er faktisk den eneste bog til at laere OpenGL med Delphi. Siden har jeg bare haft en intens lyst til at laere mere OpenGL. Laest en masse artikler og tutorials paa nettet osv. Nu er jeg vel det man kan kalde blevet "afhaengig" af 3D programmering!



Ok. Ja der kan man bare se. Sådan har jeg aldrig haft det, men 3d max er sjovt og bruger det også somme tider. Så må du da også være vild med PS? Det har en smugle tilfælles.

-------------
Og til forummen hoster/eger:

nååå, altså på splash-scrennet er der normalt en form får gauge.. eller en der viser hvor lang tid der er gået.

Hved du enlig hvordan man laver det du kalder en "Loadbar" bare link.

Og unskyld forstyrelsen...


Theis F. Hinz
(Shafh)
Theisf@stofanet.dk


E = MC2



Et screenshot af din Cone ville nok kunne hjaelpe en del paa hvad det er du mener! :D

Jeg forstaar nemlig ikke helt hvad du mener :D



Den 08-05-04 17:07 skrev Søren Klit Lambæk
---------------------------------------------------------------------------

Hvor har du fået alle de infomationer om OpenGl og 3d i delphi fra?

En bog? Eller er du uddanet programmør? Eller fra et andet sted på nettet?



Theis F. Hinz
(Shafh)
Theisf@stofanet.dk


E = MC2



Et screenshot af din Cone ville nok kunne hjaelpe en del paa hvad det er du mener! :D

Jeg forstaar nemlig ikke helt hvad du mener :D


Hej Søren.

http://www.3dmaxer.dk/upload1/thesheep/cone.jpg < Det er sådan min cone kommer til at se ud.

koden til at lave den cone er :

Fold kodeboks ind/udKode 


Mvh
Lasse

-----------------------------------------------
Sex er som Quake, Singleplayer er godt. Men multiplayer er bare bedre.
-----------------------------------------------

[Redigeret d. 08/05-04 17:45:33 af Lasse]



Den 08-05-04 17:07 skrev Søren Klit Lambæk
---------------------------------------------------------------------------

Hvor har du fået alle de infomationer om OpenGl og 3d i delphi fra?

En bog? Eller er du uddanet programmør? Eller fra et andet sted på nettet?



Theis F. Hinz
(Shafh)
Theisf@stofanet.dk


E = MC2


Han er igang med at blive uddannet til at lave spil, og migselv.. Jeg har bare fulgt hans tutorial ;) og så læst rundt omkring på nettet.


ps. Min loadingtid til min scene er ved at være notabel. (2 sek ca) Og den stiger nok endnu mere. Hvordan kan jeg programmere en loadingbar mens den loader ? :P Har jeg aldrig fattet.
-----------------------------------------------
Sex er som Quake, Singleplayer er godt. Men multiplayer er bare bedre.
-----------------------------------------------

[Redigeret d. 08/05-04 17:36:50 af Lasse]

[Redigeret d. 08/05-04 17:39:30 af Lasse]



Ok.
Nu var det nu, Søren der burde svarer :P Men ok.. hi hi.

Nu skal jeg lade vær at blande mig da jeg ikke ved noget om det.
Men hvad er en loadingbar? Og hvor ligger den?


Theis F. Hinz
(Shafh)
Theisf@stofanet.dk


E = MC2



Ok.
Nu var det nu, Søren der burde svarer :P Men ok.. hi hi.

Nu skal jeg lade vær at blande mig da jeg ikke ved noget om det.
Men hvad er en loadingbar? Og hvor ligger den?


Theis F. Hinz
(Shafh)
Theisf@stofanet.dk


E = MC2


Når du starter de fleste programmer så skal den loade ting ind, feks i et computerspil. Og mens den loader er der en ting der viser hvor langt den er kommet. <- loadingbar :P
-----------------------------------------------
Sex er som Quake, Singleplayer er godt. Men multiplayer er bare bedre.
-----------------------------------------------



Lasse>> Flot screenshot! Hvad er det saa du gerne vil med din Cone? Havde drejet den yderliger eller hvad?


Drejet den så spidsen den rammer jorden (så den ligner en isvaffel, snurretop eller lignende). :D

Mvh
Lasse

ps. :P troede du var igang med noget gamedeveloper.

pps. Sry for at tale for andre, dårlig vane som jeg skal have vænnet mig af med.
-----------------------------------------------
Sex er som Quake, Singleplayer er godt. Men multiplayer er bare bedre.
-----------------------------------------------

[Redigeret d. 08/05-04 18:54:21 af Lasse Staal]




-------------
Og til forummen hoster/eger:

nååå, altså på splash-scrennet er der normalt en form får gauge.. eller en der viser hvor lang tid der er gået.

ved du enlig hvordan man laver det du kalder en "Loadbar" bare link.



Ja en loading Guage til min splashscreen. Hvordan laver man så den viser hvor langt den er ?
-----------------------------------------------
Sex er som Quake, Singleplayer er godt. Men multiplayer er bare bedre.
-----------------------------------------------



<< < 12 > >>
t