Pretty URLs

Tags:    php

Hey.

Jeg er lige begyndt på at lave "Pretty URLs" på min side og jeg har derfor et par spørgsmål.

Min .htacces fil ser indtil videre således ud:

Fold kodeboks ind/udKode 

1. Når jeg vil ind på min gamle info side var linket index.php?page=info. Den er nu blevet til /info.html.
Kan man gøre sådan at det kun bliver til /info?
Altså uden .html endelsen

2. Alle de links jeg har på mit site er alle links med variabler i. Skal jeg erstatte alle dem med de nye links, eller kan jeg lade dem blive som de og så bruge en eller anden funktion til at konvertere dem?
Her tænker jeg på at hvis en bruger klikker på et link med henvisning til index.php?page=info, vil der automatisk komme til at stå /info.html i adresselinjen.

3. Hjælper "pretty URLs" på SEO?

Det var lige de første spørgsmål jeg havde, men der kommer nok flere :)

1) Du kan bare fjerne \.html delen fra din regex, så vil .html ikke være påkrævet.

2) Du skal erstatte dem med nye links, ja. Rewriteren opdatere ikke selv linsne.

3) Ja! De fleste søgemaskinen tager ikke højde for parametre til filer, f.eks. ?page=info.

1) Hvis jeg fjerner \.html så der står:

Fold kodeboks ind/udKode 

Og jeg efterfølgende går ind på minside/info, viser den siden uden CSS. Altså bare alt mit tekst under hinanden og noget med punktopstilling.

1) Hvis jeg fjerner \.html så der står:

Fold kodeboks ind/udKode 

Og jeg efterfølgende går ind på minside/info, viser den siden uden CSS. Altså bare alt mit tekst under hinanden og noget med punktopstilling.

Og så lige et andet spørgsmål:

Skal jeg lave en ny linje i min .htacces fil for hver ny variable der forekommer i adresselinjen?

Grunden til at dit CSS forsvinder er at hvis du fjerner .html delen, så tror din browser at info er en mappe på serveren, og ikke et HTML dokument som den troede da der stod .html. Derfor forsvinder dit CSS hvis du ikke har angivet CSS stien med en absolut sti, f.eks. /style.css istedet for bare style.css.

Det andet spørgsmål:
Nej, ikke nødvendigvis. Det jeg typisk gør med rewriting er at jeg bruger et PHP dokument som modtager stien som browseren forespurgte. Et eksempel:
.htaccess filen:
Fold kodeboks ind/udKode 

PHP filen:
Fold kodeboks ind/udKode 

Dette betyder at man kan give en URL som f.eks.: www.domæne.dk/noget/andet og PHP scriptet vil så modtage dette og $parts arrayet vil indeholde elementerne 'noget' og 'andet'.

Indlæg senest redigeret d. 27.08.2008 15:04 af Bruger #2330
Nu har jeg angivet css'en med en absolut sti, og jeg kan nu se siden. Nu er mit problem bare at når jeg skriver minside/info i adresselinjen kommer jeg bare hen på forsiden, hvorimod før da jeg skrev minside/info.html, virkede det fint, og jeg røg hen på info siden?

t