Helt generelt om engine udvikling: En engine er en betegnelse for den del af spillet der er den drivende del. Der er forskellige typer engines til forskellige typer spil, fx. 3d shooter, 3d strategi, platform, bilspil, sportsspil...osv. Typisk vælger man at bygge en meget generel engine således den kan genbruges i flere spil. En engine er igen typisk bygget op af flere dele, fx. en del der indeholder forretnings logikken (hvad koster hvad og hvor mange experience points får man for hvad... dvs. alt den logiske del af spillet), en anden del af en engine kan indeholde selve den del der laver grafikken, det kaldes typisk en 3D engine eller en rendering engine. Så er der den del af enginen der loader alle ressourcer og holder styr på det, det er typisk en Object factory samt et Virtuelt Filsystem til at holde alle dine modeller.
Som sådan kan jeg ikke svare dig på hvad en engine består af, men jeg kan give dig nogle hints i en retning, det er ikke sikkert at det der virker for mig også er løsningen på dit problem. Det at bygge en god engine er lidt de samme principper som al andet software udvikling, man laver tingene så generelle som muligt så man kan bruge dem i så mange forskellige sammenhænge som muligt (en rigtig udvikler bruger lidt ekstra tid på det og sparer så en farlig masse tid til sidst - en programmør er vel meget doven på den måde :-)
En engine er igen et spørgsmål om at gennemdesigne sit kode, således det er isoleret og afgrænset, det vil sige en lagdelt arkitektur er simpelthen et must, logisk strukturering er netop et produkt af dette. Det er også lige meget om du laver en engine til et kort spil eller du laver en engine til det nye counter strike, der skal laves et godt design, det kan godt betale sig i sidste ende. En engine er hjertet i et spil, men det skal ALDRIG forveksles med det brugeren ser, det er kun en grænseflade. Man kan MEGET GROFT sige at et spil ofte består af en .exe fil der er startop programmet, den indeholder en ramme omkring det der skal vises til brugeren. Dernæst indeholder et spil en eller flere .dll filer (det er typisk dem der er enginen) der står for at præsentere noget i den ramme .exe filen præsenterer. Der er igen flere .dll filer der står for loading og initialisering af spillet....
Igen der kan ikke gives et entydigt svar på dit spørgsmål, nu håber jeg ikke du er blevet mere forvirret end du var tidligere.
Med hensyn til uddannelse inden for spilindustrien så åbnes der en ny uddannelse i Danmark her til efteråret, det er et samarbejde mellem forksellige universiteter, statens filmskole, nogle kommunikations uddannelser samt en del animations skoler.
http://www.gamedev.net/http://www.gamasutra.com/(¯`·._.·[Brian Hvarregaard]·._.·´¯)
[Redigeret d. 03/05-04 22:23:28 af Brian Hvarregaard]