Per, jeg går ud fra at du mener din kommentar seriøst, for det plejer du at gøre. Der er dog en lille snert af håb tilbage om at du ikke mener det helt så alvorligt, for eller synes jeg godt nok at det er et skidt standpunkt du tager . For det første gør det vel ikke en specifikation mindre åben at den er på mange sider? Hvis folk har lyst til at sætte sig ind i den, har de muligheden for det - er det ikke det der menes med åbne standarder? For det andet, <styg sarkasme>så føler jeg mig ikke HELT overbevist om at man SKAL læse alle 3.000 sider (eller hvor mange der nu er), for at kunne parse dokumentet igennem for simple, specifikke ting</styg sarkasme>.
Du har helt ret - at läse samtlige sider er ikke nödvendigt for at kunne parse simple ting.
Men et kriterie for "åbenhed" er også, at dokumentationen er läsbar og forståelig. På mig (og adskillige andre, har jeg bemärket) virker det som et forsög på at besvärligtgöre effektive, dybdegående og fuldt funktionelle implementationer, under den forventning at "folk näppe gider sätte sig ind i så mange siders läsning" for at lave en implementation. Hvilket jeg, og ganske givet også Microsoft, forventer vil medföre halvhjertede implementationer alle steder der ikke lige er Microsoft-supportede. Ikke decideret lukket, men ikke specielt åbenhjertet, hvis du spörger mig.
Derudover kan man diskutere hvor åbent Microsoft selv föler formatet er, når de har fölt sig nödsaget til at bestikke ISO-medlemmer, og kuppe ISO i flere lande, for at få en masse til at stemme JA til dets godkendelse
Men, det er egentlig en voldsomt offtopic diskution, som jeg vil henvise til en anden tråd, eller Udv-mails, hvis den skal fortsätte, af respekt for trådstarters spörgsmål