Licens for PHP, Apache og MySQL

Tags:    programmering

Hej,
Jeg har lige et spørgsmål omkring brugen af PHP, Apache og MySQL, på en computer som er i en privat virksomhed.
Skal man egentlig betale licens for at bruge disse open-source programmer, inden man sætter det på en pc i en privat virksomhed, eller er konceptet i open-source, at det er frit tilgænglig for private såvel som private virksomheder?

Hilsen
Jan S.

2 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Fordi det er open-source er det ikke lig med det er gratis. Apache, PHP og MySQL er udgivet under GPL så vidt jeg husker og må derfor bruges både privat og i virksomheden helt gratis, hvis jeg husker rigtigt.

Næsten rigtigt.

GPL siger intet om priser (jo, den siger faktisk at den intet siger om priser).

PHP er udgivet under sin egen licens, PHP license, og Apache er (hvis det ikke er ændret til GPL) udgivet under Apache License. Både PHP og Apache license er endnu mindre restriktive end GPL. MySQL er dual-licenseret, dvs man selv kan vælge imellem en GPL-udgave og deres egen licens.

Bottom line er at alle tre ting kan bruges frit, til et hvilket som helst formål du ønsker, hvis du først har fået fat i det via en autoriseret kanal (i alle tre tilfælde er en autoriseret kanal: internettet, gratis)

Fordi det er open-source er det ikke lig med det er gratis. Apache, PHP og MySQL er udgivet under GPL så vidt jeg husker og må derfor bruges både privat og i virksomheden helt gratis, hvis jeg husker rigtigt.

Indlæg senest redigeret d. 23.08.2008 19:12 af Bruger #6559
t