Konverter til 3D formatet dxf

Tags:    delphi

Ønsker at kunne gemme som dxf File,
til (Autocad) eller ipt File til (Inventoer 6),lige til at importer.

Se http://swiss.torry.net/cad.htm der kan gemme i dxf format.

Kan du se hvilken komponent der ville være bedst egnet,
da jeg ikke kender meget til Konverter dxf filer til autocad.

Jeg ønsker et stykke kode, der ved et tryk på en knap,
laver en dxf file.

procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
begin
............
............

end;


Når man kan gemme Image1.Picture som jpgFile,
så kan man vel også gemme den som dxf File til (Autocad) eller ipt File til (Inventoer 6),
lige til at importer.

Min Procedure herunder kan gemme Image1 som jpg file
Fold kodeboks ind/udKode 


Her er min koder der beregner og tegner vingeprofilet:

Se billede her: www.sunwind.dk/vingeprofil.jpg

Beregnes her: www.sunwind.dk/vingemenu.jpg her beregnes alle koordinaterne x,yop og yned.

Koderne herunder kunne vel også bruge direkt til konvertering?
Koderne der behandler koordinaterne er her:
Fold kodeboks ind/udKode 


Håber du kan få nogle ideer ud af ovenstående materiale?
Og vil du hjælpe mig med, at få en konvertering til dxf fil, til at virke?

Har desværer ikke flerer end 30 Point tilbage. Men satser gerne dem på spørgsmålet her. Da jeg arbejder meget med Autocad og har meget brug for, at fra midt Delphi 6 program, at kunne konverter til dxf-file.

Med venlig hilsen
Monie Jacobsen

E-mail: mjs at nypost dot dk



6 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Så vidt jeg erindre er der flere forskellige versioner og måder at skrive en DXF format på! Jeg ved ikke hvilken en AutoCad anvender eller om den kan genkende dem alle! Men en DXF fil er jo bare en ASCII fil (tekstfil) og kan derfor åbnes i NotePad! Jeg lavede engang en DXF Reader til den format som 3D Studio Max spytter ud, i løbet af en nats tid! Så det skulle ikke være helt umuligt at lave en DXF Writer! Men hvis der allerede er komponenter til samme formål så er det vel bare om at kaste sig ud i det og prøve sig lidt frem! :D Men føst og fremmest skal du have nogle deciderede vertex koordinater til at skrive i DXF filen! Og nogle typer kræver også nogle face koordinater! (Du kan vist ikke gemme texture koordinater eller normals i en DXF format) Så når du har det lagt ind i eksempelvis en Array (Så vidt jeg kan kan du nok bruge din Naca4415X) er det vel bare at få dem skrevet rigtigt ned i filen! Hvis jeg var dig ville jeg hente nogle DXF formater di ved AutoCad kan genkende og studere dem nøje i NotePad, og dermed finde et mønster! Start med et simpelt objekt, så som en kasse der kun består af 8 vertexer eller lign., det vil gøre det meget nemmere for dig selv at overskue! :D Det var på den måde jeg gjorde det! Hvis du mangler kode til at skrive en tekstfil på din harddisk er der gode eksempler i Delphi's hjælpefil, der helt sikkert kan gør dig stort nytte!

Held og Lykke
Søren Klit Lambæk



Så vidt jeg erindre er der flere forskellige versioner og måder at skrive en DXF format på! Jeg ved ikke hvilken en AutoCad anvender eller om den kan genkende dem alle! Men en DXF fil er jo bare en ASCII fil (tekstfil) og kan derfor åbnes i NotePad! Jeg lavede engang en DXF Reader til den format som 3D Studio Max spytter ud, i løbet af en nats tid! Så det skulle ikke være helt umuligt at lave en DXF Writer! Men hvis der allerede er komponenter til samme formål så er det vel bare om at kaste sig ud i det og prøve sig lidt frem! :D Men føst og fremmest skal du have nogle deciderede vertex koordinater til at skrive i DXF filen! Og nogle typer kræver også nogle face koordinater! (Du kan vist ikke gemme texture koordinater eller normals i en DXF format) Så når du har det lagt ind i eksempelvis en Array (Så vidt jeg kan kan du nok bruge din Naca4415X) er det vel bare at få dem skrevet rigtigt ned i filen! Hvis jeg var dig ville jeg hente nogle DXF formater di ved AutoCad kan genkende og studere dem nøje i NotePad, og dermed finde et mønster! Start med et simpelt objekt, så som en kasse der kun består af 8 vertexer eller lign., det vil gøre det meget nemmere for dig selv at overskue! :D Det var på den måde jeg gjorde det! Hvis du mangler kode til at skrive en tekstfil på din harddisk er der gode eksempler i Delphi's hjælpefil, der helt sikkert kan gør dig stort nytte!

Held og Lykke
Søren Klit Lambæk


Hej Søren
Tak for dit svar.
Konverter til autocad fil: *.dwg gjorde jo heller ikke noget, hvis det var letterede?
Som det ser ud nu, virker det lidt "langhåret" da jeg ikke ved hvordan jeg skal starte ud.
Har du nogle koder jeg kunne starte med. Er helt på bar bund.

Med venlig hilsen
Monie Jacobsen

E-mail: mjs at nypost dot dk



Hold dig til ét format til at starte med! Jeg har ikke noget kode, det er vel din opgave at finde frem til det! :D Men hvis du aldrig har skrevet til tekstfiler før vil det nok blive lidt langhåret! Tag en skridt ad gangen! Men som sagt lav først en simpel kasse i AutoCad og eksporter den til en DXF fil! Studér og giv dig tid at finde ud af, hvordan fil formatet er bygget op, så du selv kan skrive en lign. struktur! Det er det bedste råd jeg kan give dig! Du er heldig med at det er en ACII fil du skal skrive og ikke en binær fil! :D



Hold dig til ét format til at starte med! Jeg har ikke noget kode, det er vel din opgave at finde frem til det! :D Men hvis du aldrig har skrevet til tekstfiler før vil det nok blive lidt langhåret! Tag en skridt ad gangen! Men som sagt lav først en simpel kasse i AutoCad og eksporter den til en DXF fil! Studér og giv dig tid at finde ud af, hvordan fil formatet er bygget op, så du selv kan skrive en lign. struktur! Det er det bedste råd jeg kan give dig! Du er heldig med at det er en ACII fil du skal skrive og ikke en binær fil! :D


Ok Søren

Men jeg har brug for nogle koder jeg kan arbejde med for,
at se nogle ideer i hvordan det kan gøres.

Med venlig hilsen
Monie Jacobsen

E-mail: mjs at nypost dot dk



Hold dig til ét format til at starte med! Jeg har ikke noget kode, det er vel din opgave at finde frem til det! :D Men hvis du aldrig har skrevet til tekstfiler før vil det nok blive lidt langhåret! Tag en skridt ad gangen! Men som sagt lav først en simpel kasse i AutoCad og eksporter den til en DXF fil! Studér og giv dig tid at finde ud af, hvordan fil formatet er bygget op, så du selv kan skrive en lign. struktur! Det er det bedste råd jeg kan give dig! Du er heldig med at det er en ACII fil du skal skrive og ikke en binær fil! :D

Ok Søren

Men jeg har brug for nogle koder jeg kan arbejde med for,
at se nogle ideer i hvordan det kan gøres.

Med venlig hilsen
Monie Jacobsen

E-mail: mjs at nypost dot dk


Er det til 3dmax eller til Autocad du vil vide det?

Grunden til at jeg spørger er da jeg faldt over en exporter i 3dmax som kan eksportere direkte til et ASCII tekstdokument hvor det er så let at overskue det er helt sygt :D

Går selv igang med at skrive en exporter til netop dette filformat en af dagene. (Filtypen hedder *.ASE)

EDIT : Nevermind.. Læste lige din post grundigt igennem og trækker min post tilbage :P

Mvh
Lasse Aka Sunken
-----------------------------------------------
Sex er som Quake, Singleplayer er godt. Men multiplayer er bare bedre.
-----------------------------------------------

[Redigeret d. 07/05-04 19:20:42 af Lasse]



Hold dig til ét format til at starte med! Jeg har ikke noget kode, det er vel din opgave at finde frem til det! :D Men hvis du aldrig har skrevet til tekstfiler før vil det nok blive lidt langhåret! Tag en skridt ad gangen! Men som sagt lav først en simpel kasse i AutoCad og eksporter den til en DXF fil! Studér og giv dig tid at finde ud af, hvordan fil formatet er bygget op, så du selv kan skrive en lign. struktur! Det er det bedste råd jeg kan give dig! Du er heldig med at det er en ACII fil du skal skrive og ikke en binær fil! :D

Ok Søren

Men jeg har brug for nogle koder jeg kan arbejde med for,
at se nogle ideer i hvordan det kan gøres.

Med venlig hilsen
Monie Jacobsen

E-mail: mjs at nypost dot dk

Er det til 3dmax eller til Autocad du vil vide det?

Grunden til at jeg spørger er da jeg faldt over en exporter i 3dmax som kan eksportere direkte til et ASCII tekstdokument hvor det er så let at overskue det er helt sygt :D

Går selv igang med at skrive en exporter til netop dette filformat en af dagene. (Filtypen hedder *.ASE)

EDIT : Nevermind.. Læste lige din post grundigt igennem og trækker min post tilbage :P

Mvh
Lasse Aka Sunken
-----------------------------------------------
Sex er som Quake, Singleplayer er godt. Men multiplayer er bare bedre.
-----------------------------------------------

[Redigeret d. 07/05-04 19:20:42 af Lasse]


Hej Lasse

Det er AutoCat 2004 jeg anvender.
Filtype: *.dwg

Og Inventor 7
Hvis filtype er:
*.ipt
*.dwg
*.dxf
*.igs
*.sat

Det er disse filtyper jeg har adgang til.

Med venlig hilsen
Monie Jacobsen

E-mail: mjs at nypost dot dk



t