Problemmet kan sikkert løses som andre charsets end lige det vietnamesiske, men det ku jo være.
Situationen er følgende:
1: Man skriver en tekst med vietnamesiske tegn i en HTML form og submitter.
2: PHP indsætter det i en MySQL database hvor det er gemt som de rigtige tegn og ikke som HTML kode eller lignende hax.
3: Man kan lave en søgning i databasen efter et ord der ikke bruger vietnamesiske tegn og finder en tekst der indholder det. Ex: Man søger efter 'van' og finder tekster indholdende 'vẫn'. (og her er et godt eksempel på at udvikleren.dk har de samme problemmer så det er skrevet med HTML
).
Jeg har forsøgt med alle mulige charset indstillinger såsom header(), <meta> og accept-charset="" hvor alle er sat til UTF-8 da de vietnamesiske tegn findes i denne. Databasen (tabellen) er sat til at bruge UTF-8 til data'en og utf8_general_ci coalition til selve søgningen.
Hvor det går galt er ved punkt 2, indsættelsen.
Indsættelsen af data virker korrekt hvis det bliver gjort med phpMyAdmin og søgningen kan lade sig gøre. Men med min egen lille test side indsætter den ikke teksten korrekt og søgningen fejler derfor. Jeg har gennemrodet phpMyAdmin koden (både HTML, PHP og SQL) men der er dælme meget og har ikke fundet hvad det er phpMyAdmin gør anderledes.
Så spørgsmålet er: Hvordan indsætter man data'en 100% som den er i en MySQL(v5) database ved hjælp af PHP(v5)?
Kan godt komme med en masse kode, men der er meget (forskelligt) og ved ikke hvor problemmet kan ligge
Indlæg senest redigeret d. 17.08.2008 16:16 af Bruger #6372