Hente og vise data fra en MS SQL-database

Tags:    asp.net

<< < 12 > >>
Hej

Jeg er begyndt at programmere lidt ASP.NET C#. Jeg kommer fra PHP, hvor jeg ellers udfører det meste af min webprogrammering.

Jeg har set en del tutorial-videoer på internettet, men jeg har stadig et problem. Jeg vil gerne hente og vise data fra en MS SQL-database.

Naturligvis kan jeg ikke ASP.NET-koden for det jeg vil, så jeg vil i stedet vise det i PHP:

Fold kodeboks ind/udPHP kode 

Jeg ved ikke hvordan dette gøres i .NET. Jeg kan godt finde ud af at vise informationen i f.eks. et GridView, men jeg har brug for at kunne gå hver række igennem og selv vælge hvordan dataene skal udskrives.

11 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hold dig til en tre-lags struktur som dette:

MinSide.aspx
|
|
Logiklag,
MinKlasse.cs
|
|
Min Database

Det vil sige at dine objekter henter data fra databasen og ikke din side direkte

Det der er ikke en 3-lags struktur. En helt almindelig 3-lags struktur ser sådan her ud:

1. lag: Data-lag der henter og ændrer ting i din database uden nogen "logik".
2. lag: "Business"-lag / logik-lag der indeholder al din logik (fx. en klasse Users med en metode UpdateUser() hvor der bliver lavet en masse til at opdatere oplysningerne på en bruger)
3. lag: GUI-lag / præsentations-lag (det er fx. dine aspx-sider) hvor dataen trækkes fra dit logik-lag og vises til dine brugere.

Hele idéen er også at datalaget er bindeledet til databasen og at dette lag ikke kan tilgåes fra din GUI (graphical user interface). Databasen ligger uden for 3-lags strukturen.

Dermed har du en 3-lags struktur :) Men er helt enig med Brian. Hvis du ikke laver en form for arkitektur i det så kan det hurtigt blive meget grimt og det har du netop mulighederne for med ASP.Net i modsætning til PHP.

... men men men... Når du nu bruger en MS Sql database kan du jo bruge Linq to Sql til at hente dine oplysninger ud: