URL rewriting

Tags:    diverse

Jeg står og skal lave et site hvor nogen af subdomænerne relaterer til mapper i roden.
Eksempelvis: news.domain.dk betyder altså domain.dk/news
og example.domain.dk/test er domain.dk/example/test

Mit bedste bud er indtil videre:

Fold kodeboks ind/udKode 

Det giver mig dog en del problemer, måske nogen der har en nemmere/bedre løsning?

7 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Er det en windows eller linux server, og hvor er domaenet hosted? For hvis det er windows, kan du i hostens kontrolpanel sandsynligvis tilfoeje subdomaener efter eget valg, og derefter selv bestemme hvor de skal lede til, og ved linux servere kan man normalt bare skrive fx. news.domain.dk og saa gaar den selv til mappen "news" under domain.dk (altsaa domain.dk/news)

men HUSK, der skal ikke "www" foran naar du bruger subdomains paa den maade ;)

Tak for dit svar. Det er linux, men det er ikke fleksibelt nok at lave det i kontrolpanelet.

Jeg leder efter en htaccess løsning.

Ellers lig en 301 redirect php fil i mappen, der griber url adressen, og laver den om..

Hvis du er så sikker, at news skal være domain.dk/news så kan du let lave en generisk der ligger i alle mapperne.

http://www.google.dk/search?hl=da&q=php+301+permanent+redirect&meta=

/J

Jeg er godt klar over at det kan laves i PHP. htaccess filen er bare langt hurtigere til det og det giver mig et bedre overblik.

Hvis du er saa sikker paa at du vil goere det med htaccess, har du saa overvejet at skrive "htaccess url rewriting" paa google?? Og hvis du laeste mit indlaeg ordentligt skrev jeg, at naar det er linux, kan du bare lave mapperne, og faerdig.. hvis du vil have news.domain.dk laver du en mappe domain.dk/news og du er faerdig.. den finder selv ud af at gaa til /news naar du skriver news.domain.dk

saa let er det..

Det er linux, men nej, det finder den ikke selv ud af for det har intet med linux at gøre, men opsætningen af, i dette tilfælde, apache. Det kan opsættes via et specielt kontrolpanel som mit webhotel tilbyder, men det er, som jeg skrev tidligere, ikke fleksibelt nok og ville også betyde at jeg skulle have en htaccess fil i hver enkelt mappe, samt at jeg var nødsaget til at ligge alle mine subdomæner i rod mappen på min FTP, hvilket jeg ikke er interesseret i. Hvis jeg så senere flyttede webhotel, ville jeg stå med problemet en gang til. Jeg har læst meget rundt omkring på nettet og brugt flere dage på at søge, men jeg har endnu ikke fundet noget om hvordan man kan implementere subdomæne og domæne i den streng som man tjekker via regular expressions.

Jeg ved at der findes flere indlaeg her paa udvikleren der beskriver netop dit problem, saa kig lidt rundt omkring.. Jeg befinder mig i oejeblikket i New Zealand, saa har ikke selv tid eller ressourcer til at kigge rundt her, da meget af min tid ved en computer er i skolen, og helst uden at laererne ser det ;)

t