CSS Footer/Bund evigt stort problem

Tags:    html css

<< < 12 > >>
Hej Udviklere..

Jeg er ved at være godt træt af DIVs. Jeg kan se at folk har det uendeligt mange problemer med at positionere det lort :) - Jeg er en af dem.

Godt så. Mit problem er at jeg vil have en side som har en footer/bund bar i bunden af min side. Den skal altid være placeret efter alt indhold OG altiden i bunden af browser vinduet. Det vil sige at hvis der ikke er nok indhold, så skal footeren "trække" mit indhold og højre bar med ned indtil at footeren er placeret ordenligt. Uhyre nemt med tables, men nogle kloge hoveder siger at det må man ikke bruge længere til den slags :P

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<title>TWO-COLUMN LIQUID LAYOUT WITH FLOATING BOXES</title>
<style type="text/css">
<!--
html,body {
height: 100%;
margin: 0;
padding: 0;
}

#globalcontainer {
background: #0f0;
width: 750px;
margin: auto;

}
#header {
background: #0f0;
height: 100px;

}
#rightcol {
background: #f00;
float: right;
width: 200px;
}
#content {
background: #fff;
float: left;
width: 550px;

}
#footer {
background: #00f;
clear: both;
height: 100px;

}
-->
</style>
</head>
<body>
<div id="globalcontainer">
<div id="header">Header Section</div>
<div id="rightcol">Right Section</div>
<div id="content">Content Section</div>
<div id="footer">Footer Section</div>
<div/>
</body>
</html>

11 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 12 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Sjovt, jeg har præcis det samme problem, er nød til som en nødløsning at bruge en onload javascript function... :S

Jeg er ikke sikker på at du behøver en overordnet DIV over hele siden:
Fold kodeboks ind/udKode 

Derudover skal du muligvis have en position-relative/noget andet jeg ikke kan huske hvad hedder, som fortæller lidt mere om hvordan din footer skal placeres.
Dit problem ser her ud til at være, at du fortæller footeren at den skal være der et bestemt sted og altså ikke i bunden, lige gyldigt browserstørrelse.

Det ville se dumt ud hvis der ikke var specielt meget indhold...

Det kan da være lidt meget om der er noget eller ej, placeringen er nødvendigvis optaget, så hvis det kan hjælpe til at placere footeren er en klar og rimelig sikker løsning.

Indlæg senest redigeret d. 06.08.2008 16:49 af Bruger #13985
Tjek evt denne artikel ud:
http://www.smashingmagazine.com/2008/04/08/footers-in-modern-web-design-creative-examples-and-ideas/

handler om kreative footers.
Det er en måde, du altid kan sørge for, at der sker noget "på resten af siden", hvis du ikke har så meget indhold...

Hej Bimbom,

Rigtig nice designs og links. Føler mig inspireret til at arbejde med mit eget igen snart.

Med venlig hilsen
Ieet

Giv din content og rightcol sektioner en min-height(minimum højde). Det burde virke, hvis jeg har forstået dit problem korrekt.

Det ville se dumt ud hvis der ikke var specielt meget indhold...

Er lidt i tvivl her - prøver du at få sidefoden til at optræde et specifikt sted, og altid på dette sted, eller længere nede på siden? Og så lade resten af sidens indhold følge denne?

Indlæg senest redigeret d. 07.08.2008 03:56 af Bruger #2330
Okay, det lyder simpelthen for dumt at det ikke kan lade sig gøre på en simpel måde. Jeg har set tråde tilbage fra 2003 omkring dette emne.

The-Freak jeg vil gerne have baren i bunden til altid at være i bunden af siden (ikke browseren). Den skal altså følge med indholdet og først vises når man scroller bunden. - som de fleste sider gør det. Men jeg plejer bare ved hjælp af tables, at kunne få den i bunden af browseren, hvis der ikke er nok indhold på siden (height="100%")

f.eks. som jeg gjorde i sin tid på www.klippegavekort.dk

I øvrigt tak for alle svar :D - jeg ser om der er noget jeg kan bruge. Hvordan liggr point fordelingen så? :D

<< < 12 > >>
t