Uddannelse, hva skal jeg vælge

Tags:    diverse

<< < 12 > >>
Hejsa alle sammen, jeg står og prøver at finde ud af hvad for en uddannelse jeg skal tage og håber i kan hjælpe mig lidt.

jeg kan godt lide at lave hjemmesider, har også lavet en del efterhånden, kan godt lide at kode PHP og kan også godt lide at lave designs i photoshop, jeg har været på roskilde teknisk skole som web-integrator i lidt over et halvt år, men er stoppet pga. transporten og lærerne, og de mega nemme opgaver man fik.. og det var bare det samme og det samme.

jeg har kun 9 klasses afgangseksamen, og så har jeg gået på en produktionsskole på et IT hold, hvor jeg så har fået et papir på de ting jeg har lært og sån noget som jeg kunne bruge når jeg sku ud og søge arbejde, (ved ik lige hva man kalder sån et papir :P).

jeg kunne godt tænke mig at lære lidt mere om grafik, men gider ikke rigtig på en uddannelse hvor man ikke lære at lave rigtig flotte designs og når jeg mener "ikke rigtig flotte designs" så er det , et lille logo hvor der står "min hjemmeside" med et baggrunds billed af en bil som man har fundet på google, og så nogen firkantet boxe, ( det man næsten startede med at lave i photoshop da man ville lave et fedt design :b, eller bare mig? :P ),

Så er der nogen af jer som har erfaringer med en god uddannelse må i meget gerne skrive, men må meget gerne være en uddannelse jeg kan komme ind på (:

Tak på forhånd

jeg kan varmt anbefale gymnasiet.

Så kan du jo gennemføre den. Det absolut er ingen skade til, og du får lidt mere tid til at finde ud af hvad du egentlig vil.

er alt for dum til gymnasiet, fik for det meste 03 og 5-6 ikke højere i folkskolen, efter den gamle skala

Hvis du ikke mener at du kan gennemføre en gymnasiel uddannelse af en eller anden art, så er det ikke sikkert at det med skole er noget for dig. Hvis du har flair for at programmere eller designe, jamen så kan du også fint lære dig selv det :). Det får du så ikke noget papir på, men så må du blive så god til det du laver at du kan overbevise folk om at de skal give dig et job... eller blive selvstændig :)

Mvh.

Kasper (TSW)

det mest sån noget med "nu skal vi have dansk" og matematik, jeg synes er surt.. hvis det er noget hvor man bare lære om fx. photoshop eller PHP og sån, så kan jeg godt gå på en skole, gymnasiet er bare mere seriøst end folkskolen, og jeg ville ikke kunne tage det seriøst, ville gå sur i det.

men hvis jeg ska sidde herhjemme og lære mig selv det, så ska jeg jo have et arbejde og så er der kun nogen få timer efter arbejde hvor jeg kan bruge tid på det, og der er jeg for det meste sammen med vennerne osv, og selvstændig bliver svært tror jeg, er ikke lige den bedste sælger, og vil gerne have fast indtægt :P

Det hjælper sq ikke at drive den af, hvis man vil blive god til noget*

Først og fremmest skal du blive klar over, med dig selv: "Hvad er det jeg vil?". Prøv evt UG. Når du har fundet ud af det, så fuldfør det!
Det hjælper ikke at hoppe af halvvejs fordi det "bliver for kedeligt". Alle uddannelser har forsider og bagsider, og man bliver nød til at tage bagsiderne med!
Tro mig, der er ingen der gider at betale en selvlærd webdesigner for noget som helst. Folk vil have beviser for at du kan dit job!

Alt i alt vil jeg foreslå at du gør din uddannelse færdig!

* Minder mig om den der sang med Jokeren: Sulten. Prøv at høre den og tænk lidt over den.. :P

>Tro mig, der er ingen der gider at betale en selvlærd webdesigner for noget som helst. Folk vil have beviser for at du kan dit job!

Det må da siges at være et statement med indbygget selvmodsigelse? Eller opfatter du udelukkende beviser som et stykke papir fra en eller anden skole? Det mener jeg er noget vrøvl, der bliver dagligt ansat massere af selvlærde webudviklere. Personligt ville jeg knap nok spørge om uddannelse, hvis jeg stod og skulle ansætte en - til gengæld ville jeg meget, meget hurtigt bede om at se noget arbejde personen havde lavet :)

Mvh.

Kasper (TSW)

Jeg er lidt uenig med dig Kasper. I dag er det sku fanme svært at være selvlærd. Ofte er det langt sikre og lettere bare at tage en uddannelse - vært fald så man har noget at falde hen på.
Et papir viser at du kan sammarbejde, arbejde seriøst, med mere. Og så er det i øvrigt langt mere overbevisende end først at skulle vise anbefalinger, cv og portfolie frem.

Jeg vil sige mig enig med Kasper i denne her. Uddannelsen i sig selv ville for mig ikke betyde meget, hvis jeg forestiller mig at jeg skulle ansætte en udvikler. Jeg ville meget hellere se noget reelt arbejde fra personen, dvs. portfolie, CV, kode som har været/er i produktion, etc. Det ville for mig give meget mere mening end en uddannelse, for uddannelse, omend den lærer dig en del, giver dig ofte ingen reel erfaring med det at udvikle et system i den virkelig verden - for mig betyder reel erfaring fra virkeligheden en del mere end hvad man har lært på skolebænken.

Indlæg senest redigeret d. 05.08.2008 03:00 af Bruger #2330
Jeg hører til de få som ikke har en uddannelse, men som alligevel har et godt IT-job på lige fod med uddannede. Men jeg vil stadig ikke råde nogle til at gå den samme vej som jeg. Det er godt at have en uddannelse som grundlag og uden uddannelse er det meget svært at finde det aller første IT-job.

Mit råd til Simon: Eftersom du ikke har nogen gymnasial uddannelse, vil jeg nok råde dig til at bide i det sure æble og tage web-integrator-uddannelsen (eller ligende) færdig. Det kan godt være niveauet ikke er særlig højt, men uden en gymnasial uddannelse, er det svært at finde noget på et højere niveau. Når du så engang er færdig, så har du måske mulighed for at læse videre på et højere niveau (det skal du nok lige undersøge med en studievejleder) eller du kan måske gå direkte i et job der giver dig de udfordringer du søger.

Indlæg senest redigeret d. 29.09.2008 11:48 af Bruger #13985
<< < 12 > >>
t