ÆØÅ & php - det driver mig til VANVID!

Tags:    php

Endnu et spm ang ÆØÅ - jeg kan se, at jeg ikke er den første...

1. Jeg har på alle mine sider i headeren defineret charset - jeg har afprøvet hhv. utf-8 og ISO-8859-1, hvilket giver forskellige resultater (se neden for).

utf-8: min php-echoed tekst ser fin ud, men al html har æ,ø,å skiftet ud med en firkantet kasse. Jeg kan naturligvis bruge & aelig; osv. men der må da være et eller andet, jeg gør forkert?

ISO-8859-1: html-en er fin, men al php-echoed tekst har æ,ø,å skiftet ud med væ (for eksempel).

Jeg ved ikke, om det er en indstilling i php-serveren, jeg skal pille ved? Jeg har kigget rundt på nettet for at finde en løsning, men nu spørger jeg altså om hjælp - inden jeg går fuldstændig fra den!

På forhånd tak for hjælpen!!

- Jannik

Det handler hovedsagligt om misforhold mellem databasens-, filens- og headers encoding du sender til browseren.

Hvis blot en af disse afviger er den gal. Så du skal gå alle dine filer igennem og sørger for at de har den rigtige encoding. Derefter skal du sørge for at din database spytter indholdet ud med den rigtige encoding. Det gøres f.eks. ved at sende en query til DBen lige efter du har forbundet, eks.: "SET CHARACTER SET 'utf-8'".
Til sidst skal du naturligvis også sørger for at du sender den korrekte header til browseren.

ok - og hvordan gør jeg så lige det?

filens kodning er jo nem nok, det gør jeg allerede (i samtlige siders header). mysql bruger jeg ikke lige i det her tilfælde, men den har jeg eller også styr på at sætte (phpmyadmin er ikke så svær at gå til, selv for utrænet).

Jeg har kigget i php.ini for at sætte default_charset til utf-8. Jeg ved ikke, om det har nogen effekt, men jeg tænkte jeg ville gøre det alligevel. Jeg fjernede ; så det blev aktivt (kode: default_charset = "UTF-8"). Men i phpinfo() står den stadig som "no value".

Jeg har brug for en lidt mere "skridt-for-skridt" tilgang da jeg ikke er uddannet programmør - så ting, I tager for givet, snubler jeg måske over :)

Men tusindtak for dit svar, håber at du kan hjælpe mig endnu videre!

- Jannik

hm jeg tænkte lige: hvad mener du med "filens- og headers encoding "? I headeren har jeg specificeret charset med et metatag. Hvad mener du med filens kodning?

Jeg bruger Dreamweaver, men arbejder stort set udelukkende i koden (ikke designvisning). jeg HAR lagt mærke til, at man med notepad kan vælge kodning (ansi, unicode, utf-8) men jeg kan ikke umidelbart foretage det valg i dreamweaver?

Ok jeg har lige lavet en hurtig test og kørt en side gennem notepad med utf-8 kodning - og så virker lortet! Så du har ret: det er sidens kodning det er galt med. Spørgsmålet er nu bare: hvordan ændrer jeg sidens kodning?

men jeg bør nik tage dette spørgsmål til et andet forum :)

Tak for hjælpen, du løste mit problem! :D

dreamweaver har også en mulighed for at gemme filerne i utf-8 format. Det findes sikkert under sidens preferencer, eller under indstillinger.

jeps, fandt det og det virker! modify->page properties. Af uransagelige årsager var mine includes gemt med vesteuropæisk tegnsæt, mens mine "rammer" var utf-8.

Så nu har jeg ENDELIG fundet ud af, hvad der har drillet!! Wahoo! :D

Tak Gnu!!

t