PHP vs. ASP.NET

Tags:    snak

Hey

Jeg har nu igennem nogle år programmeret hjemmesider, og har lavet mit eget lille CMS i PHP. Så det sprog er jeg ved at have rimelig styr på.

Dog har jeg i den seneste tid læst en del om ASP.NET og hørt at mange mener at dette er meget bedre/nemmere at programmere i.

Derfor er mit spørgsmål, hvad er bedst af disse 2 sprog. Kom evt. med positive og negative ting ved begge

På forhånd tak

Wow, jeg tror det er på tide at få pudset glorien, Per ;). Jeg kommer selv fra en PHP baggrund, og er blevet glad for ASP.NET, og jeg kan garantere dig for at jeg har fået lov til at høre for det fra PHP folk :). Jeg har hørt på alt lige fra "ej men ASP sucks jo" (pyt med at ASP og ASP.NET er to komplet forskellige ting - *suk*) til "ej så vil jeg ikke komme på udviklere mere", da sitet blev lavet om fra PHP til ASP.NET. Jeg er enig med dig i at dette er en debat hvor bølgerne kan gå højt, men at PHP folkene skulle være de rene engle og ASP.NET folkene skulle opføre sig som svinske zealots, det er godt nok noget af en fordrejning, synes jeg :)

Mvh.

Kasper (TSW)

Wow, jeg tror det er på tide at få pudset glorien, Per ;). Jeg kommer selv fra en PHP baggrund, og er blevet glad for ASP.NET, og jeg kan garantere dig for at jeg har fået lov til at høre for det fra PHP folk :). Jeg har hørt på alt lige fra "ej men ASP sucks jo" (pyt med at ASP og ASP.NET er to komplet forskellige ting - *suk*) til "ej så vil jeg ikke komme på udviklere mere", da sitet blev lavet om fra PHP til ASP.NET. Jeg er enig med dig i at dette er en debat hvor bølgerne kan gå højt, men at PHP folkene skulle være de rene engle og ASP.NET folkene skulle opføre sig som svinske zealots, det er godt nok noget af en fordrejning, synes jeg :)

Jeg snakker udelukkende om tonen i denne ene tråd, hvor der, med forbehold for enkelte brodne kar, stortset kun er stemning for at noget er det bedste, blandt .NET tilhængere.

I denne tråd er PHP-kodernes retorik:
".NET er sikkert fint, men det har ikke noget PHP ikke har".
og .NET kodernes retorik:
"PHP er sikkert hyggeligt, men .NET er jo langt bedre"

Og sålænge det ser sådan ud, synes jeg ikke det er mig der skal pudse glorien, samtidig med at jeg skal beskyldes for personangreb :)

Indlæg senest redigeret d. 19.09.2008 13:03 af Bruger #8223
Well, debatten drejede jo på et tidspunkt hen på netop "Hvad kan det ene som det andet ikke kan", men jeg synes bestemt ikke at den ene side har været grovere end den anden. Jeg syntes så i øvrigt heller ikke at du lavede nogen personangreb hehe :)

Mvh.

Kasper (TSW)

Hvorfor have 2 100% ens kodesprog m. modeller, når man kan have dem med forskelle der appelerer til forskellige folk og forskellige opgaver?

Jeg siger ikke at de skal være ens. Hvis alt var ens, ville det hele være kedeligt.

Jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor .NET er "facit" for, hvad der er god skik, og PHP pr. definition er det modsatte.

Jeg har heller ikke påstået at .NET er "facit" for noget som helst, men at det er hvad jeg foretrækker. Selvfølgelig er der ting der er åndssvage ved .NET. F.eks. er C# 100% OO, så du kan ikke lave imperativ kode, hvilket kan være en irritation ved små quick'n'dirty applikationer. Her findes bestemt bedre værktøjer end lige netop .NET.

Indlæg senest redigeret d. 19.09.2008 17:25 af Bruger #345
Jeg vil lige bringe et spørgsmål op som er blevet stillet tidligere. Jeg vil ikke gøre mig klog på nogle af siderne, men vil gerne høre begge siders mening.

Spørgsmålet lød sådan: Hvis man skal sammenligne ASP.NET med PHP, så skal PHP vel også have lov til at have et framework på?

Jeg ser det lidt som at ASP (uden .NET) kan stilles lig PHP, de har intet framework og kører kun på "standard". Så er ASP blevet opgraderet med .NET som er et framework (der ganskevidst understøtter mange måder at skrive din kode på f.eks. C#).

ASP.NET folk har forstået at PHP har ikke en funktion allá jeres "Masterpages" men man godt kan kode sig ud til noget lignede.
Er det så ikke mere fornuftigt at PHP kan kobles til et Framework som ASP er blevet med .NET? - For hvis du kaster et (stort set) hvilket som helst framework ind i PHP har den en "Masterpages" lignede funktionalitet og meget andet.

Men tager jeg helt fejl at man ikke kan sammenligne ASP.NET og PHP direkte (eller "som standard") med hinanden fordi at ASP.NET har et framework i ryggen?

Nu er det faktisk lidt en forenkling at sige ASP fik koblet et framework på, .NET, og så vupti, så havde vi ASP.NET. ASP blev skrottet, helt og aldeles. Nogle ting er blevet bragt med over, på godt og på ondt, de fleste for at gøre overgangen lettere for den gamle ASP udvikler. Men det var et sidespring.

Men tager jeg helt fejl at man ikke kan sammenligne ASP.NET og PHP direkte (eller "som standard") med hinanden fordi at ASP.NET har et framework i ryggen?

Jeg kan såmend godt følge dig i at sammenligningen måske ikke er helt fair, da PHP i sig selv er et sprog og ASP.NET ikke er andet end en teknologi som kan benyttes af flere forskellige sprog (selv PHP, se http://php-compiler.net/).

Jeg vil lige bringe et spørgsmål op som er blevet stillet tidligere. Jeg vil ikke gøre mig klog på nogle af siderne, men vil gerne høre begge siders mening.

Spørgsmålet lød sådan: Hvis man skal sammenligne ASP.NET med PHP, så skal PHP vel også have lov til at have et framework på?

Jeg ser det lidt som at ASP (uden .NET) kan stilles lig PHP, de har intet framework og kører kun på "standard". Så er ASP blevet opgraderet med .NET som er et framework (der ganskevidst understøtter mange måder at skrive din kode på f.eks. C#).

ASP.NET folk har forstået at PHP har ikke en funktion allá jeres "Masterpages" men man godt kan kode sig ud til noget lignede.
Er det så ikke mere fornuftigt at PHP kan kobles til et Framework som ASP er blevet med .NET? - For hvis du kaster et (stort set) hvilket som helst framework ind i PHP har den en "Masterpages" lignede funktionalitet og meget andet.

Hvorfor mener du at PHP ikke er et rammeværk ?

Forstår egentlig heller ikke hvorfor PHP ikke også kan kategoriseres som et Framework? Det er jo ikke kun et sprog, som C# eller VB, men indeholder jo også et hav af bl.a. metoder/funktioner man kan benytte sig af...

Skal ærligt indrømme at jeg aldrig har kodet ASP.NET men har kodet C# i forbindelse med min uddannelse.

Grunden til at jeg er så glad for PHP er at du er fri. Jeg kan banke det, dreje og forvride det som jeg lyster og PHP smiler(ofte) glad tilbage og siger "Your will is my command, Master". Hvis jeg vil lave et strengt MVC framework baseret på Ruby on Rails principper, så gør jeg det. Hvis jeg skal banke en side sammen på 5 minuter til en kamarat, så gør jeg det. Hvis jeg vil kode OO så gør jeg det.

Derudover er der et hav af libraries, tutorials mm. som du kan benytte dig af, ganske gratis.

Som tidligere skrevet ved jeg ikke om ASP.NET har samme frihed. Jeg har ingen negative fordomme om ASP.NET, men er af den overbevisning at det hele handler om ens mentalitet.

Lad os antage at ASP.NET er 10% bedre end PHP, men hvis personen som koder det ikke føler sig tilpads med det så nytter de 10% ikke noget og vil nærmere være 10% dårligere.

Derfor, find ud af hvad du kan lide, og giv det en chance. Et nyt sprog vil altid være dårligere end det gode gamle, da du først skal lære det ordentligt. Når du har fået godt styr på det kan du sammenligne de to sprog. De vil garenteret kunne meget af det samme, måske med en anden fremgangsmåde, men i sidste ende handler det om hvad du syntes er mest effektivt, logisk osv.

Just my 10 cents

Derfor, find ud af hvad du kan lide, og giv det en chance. Et nyt sprog vil altid være dårligere end det gode gamle, da du først skal lære det ordentligt. Når du har fået godt styr på det kan du sammenligne de to sprog. De vil garenteret kunne meget af det samme, måske med en anden fremgangsmåde, men i sidste ende handler det om hvad du syntes er mest effektivt, logisk osv.

/thread

t