PHP vs. ASP.NET

Tags:    snak

Hey

Jeg har nu igennem nogle år programmeret hjemmesider, og har lavet mit eget lille CMS i PHP. Så det sprog er jeg ved at have rimelig styr på.

Dog har jeg i den seneste tid læst en del om ASP.NET og hørt at mange mener at dette er meget bedre/nemmere at programmere i.

Derfor er mit spørgsmål, hvad er bedst af disse 2 sprog. Kom evt. med positive og negative ting ved begge

På forhånd tak

Det er vi ikke så vant til med Microsoft teknologier (måske fordi de rent virker rigtig godt som standard, men det kan igen diskuteres til hudløshed).

Når man har noget der er så fyldestgørende, som .NET Frameworket, så har man ikke, det har jeg ikke i hvert fald, brug for i så vid udstrækning, at lave en masse ovenpå. Netop som du skriver det virker rigtig godt som det er :)

En ting jeg tit har tænkt på med Microsofts teknologier er, for at nævne noget helt andet, at de forsøger hele tiden så vidt muligt at gøre det nemmere at udvikle IT-systemer (lige meget hvilken type vi snakker) både for udviklere og designere med værktøjer og udvikling af teknologier. Netop det med værktøjer er jo, så vidt jeg ved, ikke noget der er så højt udviklet for PHP-folk vel som for os der fx. benytter Visual Studio eller Expression Studio? En vigtig ting for mig der skal sidde og udvikle applikationer er fx. en god debugger som den i Visual Studio.

Indlæg senest redigeret d. 18.09.2008 11:00 af Bruger #2243
Ved ikke lige med debugger, men du kan bruge Eclipse og installere pdt til det...
http://www.eclipse.org/pdt/

Som udvikler synes jeg at det gode ved .NET er at jeg kan arbejde objektorienteret i alt hvad jeg laver, samtidig med at jeg ikke skal tage stilling til hvilken type applikation jeg udvikler forretningslogik til (og JA hvis ikke du modellerer forretningslogik i din applikation laver du funktionel programmering, men det er måske ogsådet der er meningen med PHP). Fordele som jeg bruger ved .NET: Precompiled websites (rigtig kompilering), udvidelse til en række sprog der understøtter .NET (ja det har java også, men .NET blev designet til det - det gjorde Java oprindeligt ikke). Precompiled web komponenter til hurtig genbrug. Og så naturligvis hele problematikken af hvad samfundet har behov for (hvor let har du ved at få job). Jeg er da sikker på at der er enkelte PHP huse rundt omkring, men det er vand i forhold til hvad der er af .NET huse - fælles for dem alle er at de typisk rammer et større marked da de kan lave BÅDE web og windows programmer.

P.S. Jimmi - jeg tror ikke rigtigt man kan kalde en klasse for et framework :-)

Nu handler hele tråden jo om hvad ASP.NET kan og hvad PHP modsat kan. Ikke hvad alle mulige ekstra ting til det kan. Hvad er problemet i det?

Og det er ikke en sammenligning du kan lave. Fordi ASP.NET er sit eget framework. PHP er KUN et sprog. Hvis det skal være en fair diskussion, må du tage den ud fra PHP m. et framework, vs ASP.NET.

Du kan ikke sammenligne et sprog med et framework, uanset hvordan du vender og drejer den.

Jeg synes adskillelsen mellem kode og markup/design, som folk har været inde på før, er en af årsagerne til jeg mener ASP.NET er så meget bedre end PHP. Netop det er, mener jeg, kendetegnet for alle Microsofts "sprog" indenfor de sdiste par år (Silverligt, WPF ASP.NET) så det er ikke kun i webudvikling det bruges.

Hvis du gad læse andre indlæg end dine egne, ville du kunne se at PHP har ligeså rig mulighed for templating og adskillelse af logik og præsentation som dit elskede .NET

At du mener at PHP-kodere lever i stenalderen hvad angår kodestandarder, er cirka ligeså objektivt og sandfærdigt som påstanden mange nye Linux-brugere kommer med, om at Windows ikke virker overhovedet(!!??!!).

Hvis "masterpages" virkelig er det der gør .NET "så meget bedre end PHP" så er det fordi du ikke har sat dig en dyt ind i hvordan moderne PHP-kodning fungerer - det skal ikke komme hverken PHP eller PHP-kodere til last.

Der er skam mere til ASP.NET end masterpages, men det er ganske rigtigt bare "syntactic sugar" det hele. Men livet skal jo helst også være sødt, ik'? ;)

PHP kan ikke frembringe en kodemodel som den du finder i ASP.NET, uanset hvad framework du kobler bag på den, hvor at adskillesen mellem layout og kode er komplet. Fordelen for ASP.NET er jo netop at de kunne lære af fejlene fra ASP og benytte nyere begreber og idéer end der var tilgængeligt da PHP (og ASP) i sin tid blev designet. Selvfølgelig er der sket meget siden da, men hvis PHP skulle få samme kodemodel, skulle der en radikal omskrivning af kodebasen til.

Men denne diskussion kan forsætte i en uendelighed. Min mening er bare, at jeg er glad for jeg ikke bruger PHP til hverdag. :)

PHP kan ikke frembringe en kodemodel som den du finder i ASP.NET, uanset hvad framework du kobler bag på den

Og hvorfor skulle det også det? Hvorfor have 2 100% ens kodesprog m. modeller, når man kan have dem med forskelle der appelerer til forskellige folk og forskellige opgaver?

Jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor .NET er "facit" for, hvad der er god skik, og PHP pr. definition er det modsatte. Jeg har aldrig forstået hvorfor man til stadighed formår at gøre Microsoft til dem der "ved bedst" på trods af at smag og forskellige indfaldsvinkler til kodning gør en endelig facitliste umulig at gøre.

Så fortæl mig, hvad det er der gør .NET til "den rigtige" måde? :)

Det har vi jo lige gjort i et hav af indlæg længere oppe, hvis du gad at læse andre indlæg end dine egne...!

Hvorfor er det i øvrigt lige at du, Per, skal trække debatten ned på så lavt et niveau så du begynder at nedgøre folk? Det er kun folk der ikke kan finde ud af at argumentere ordentligt for deres holdninger der gør sådan noget.

P.S. Jimmi - jeg tror ikke rigtigt man kan kalde en klasse for et framework :-)

Det var ikke mig, det var wikipedia.com der gjorde det... *cough*

Anyways... Det "hav af argumenter" for at ASP.net er bedre end php er lidt tynde.
Indtilvidere er det eneste ASP folkne er kommet frem til er:
PHP kan/er ikke:
- modelleres ordenligt
- objektorienteret
- har ikke et framework i ryggen fra udviklerne af sproget af.

Det hele er jo forkert... selvfølgelig har php ikke et framework i ryggen, men det er vel det samme som at sige at C eller C++ er noget skidt?

Prøv nu et koncept som MS ikke vil have jer til: "Go out of the box". Prøv at finde et framework til ASP.net som kan det samme, eller mere, end Zend eller CakePHP (osv... mange derude)
Det er måske umuligt? eller gider I bare ikke benytte andet end hvad der findes i forvejen fordi det "bare virker"?... det er jo det samme som at sige at VHS stadigvæk er det bedste og DVD osv slet ikke burde findes...

Uanset, så synes jeg ikke at ASP.net folkene er kommet med argumenter for hvorfor at ASP.net er bedre.
Lige pånær, at det er kompileret på forhånd. Det er det.

Og argumentet med at du kan bruge samme kode til en windows app er ligegyldig i denne diskussion, for så skal vi jo ikke sammenligne ASP.net med et websprog...

Taler vi ikke PHP og ASP.NET som teknologier og ikke som sprog? Det er da det det hele går ud på...

Det har vi jo lige gjort i et hav af indlæg længere oppe, hvis du gad at læse andre indlæg end dine egne...!

Hvorfor er det i øvrigt lige at du, Per, skal trække debatten ned på så lavt et niveau så du begynder at nedgøre folk? Det er kun folk der ikke kan finde ud af at argumentere ordentligt for deres holdninger der gør sådan noget.

Jeg har læst, og det I gang på gang trækker frem er den megen omtalte "adskillelse af logik og præsentation". Påstanden er, at .NET gør det på mesterligvis, og at det overhovedet ikke kan lade sig gøre i PHP.

...Den påstand er blevet modbevist adskillige gange, og derfor beder jeg dig nu om et nyt argument.

Som jeg læser det, er du den eneste af os to der nedgører nogen. Jeg kan ikke tage mig af at du tager en passioneret debat personligt. Man må forvente at bølgerne går højt i diskussioner som disse.

Husk på, at det er jer, og ikke os, der prøver at få den ene teknologi til at fremstå som "det rigtige" og den anden ti lat fremstå som "det forældede barnepjat". Det er jer, og ikke os, der nedgører både PHP og folk der bruger det. Vi andre nøjes med at komme med argumenter for, hvorfor .NET ikke er bedre end PHP. Der er ingen af os der påstår at PHP er bedst. Bare at det er ligeså godt :)

Indlæg senest redigeret d. 19.09.2008 12:19 af Bruger #8223
t