PHP vs. ASP.NET

Tags:    snak

Hey

Jeg har nu igennem nogle år programmeret hjemmesider, og har lavet mit eget lille CMS i PHP. Så det sprog er jeg ved at have rimelig styr på.

Dog har jeg i den seneste tid læst en del om ASP.NET og hørt at mange mener at dette er meget bedre/nemmere at programmere i.

Derfor er mit spørgsmål, hvad er bedst af disse 2 sprog. Kom evt. med positive og negative ting ved begge

På forhånd tak

Tak Jimmi, og tak til alle for feedback på den anden tråd i PHP foraet :)

Jeg savner dog stadigvæk at høre fra ASP.NET folkene, om hvad det præcist er PHP ikke kan som ASP.NET kan ?

/Daniel

Jeg savner dog stadigvæk at høre fra ASP.NET folkene, om hvad det præcist er PHP ikke kan som ASP.NET kan ?

/Daniel

Hele tankegangen omkring master pages og contentplaceholders til at holde styr på sitets design er vel noget man ikke har i PHP fra standard (her menes ikke om man kan lave det selv)?

/Daniel

Hele tankegangen omkring master pages og contentplaceholders til at holde styr på sitets design er vel noget man ikke har i PHP fra standard (her menes ikke om man kan lave det selv)?

Men er standard ikke lige meget ?
F.eks. bruger jeg på jobbet Java, med Spring,Hibernate,EHCache,Struts,c3p0 og meget andet... men det gør jo ikke java mere ringe bare fordi den ikke havde disse ting med fra producentens side af ?

/Daniel

Men er standard ikke lige meget ?
F.eks. bruger jeg på jobbet Java, med Spring,Hibernate,EHCache,Struts,c3p0 og meget andet... men det gør jo ikke java mere ringe bare fordi den ikke havde disse ting med fra producentens side af ?

Det var overhovedet ikke det der var min pointe. Er der i PHP sådan noget som master pages fra standard? Det er da noget som er enormt fedt med ASP.NET, at man nemt kan lave master pages og nested master pages for at ensarte ens site-design.

Jeg regner med vi snakker PHP STANDARD vs. ASP.NET STANDARD og ikke alle mulige ekstra ting man kan komme ovenpå? Helt basic...

Tænkte nok at der var en der ville nævne masterpages. :)

Masterpage direkte fra MSDN
Fold kodeboks ind/udKode 

PHP's alternativ:
Fold kodeboks ind/udKode 

eller:
Fold kodeboks ind/udKode 

Nu er det jo ikke helt et alternativ til masterpages du viser der. :) Hvor masterpages fungerer som en template for andre sider, så udskriver PHP et par variabler (eller inkludere et par sider). Der er trods alt en forskel her, masterpages lader designeren koncentrere sig om deres del, netop at designe, uden at skulle tænke på at rode med kode på nogen måde.

Fordelen ved ASP.NET er netop adskillesen af præsentation og forretningslogik. For en der koder alene betyder det nok ikke alverden, men i et firma har det altså en del fordele. :)

Nu er det jo ikke helt et alternativ til masterpages du viser der. :) Hvor masterpages fungerer som en template for andre sider, så udskriver PHP et par variabler (eller inkludere et par sider). Der er trods alt en forskel her, masterpages lader designeren koncentrere sig om deres del, netop at designe, uden at skulle tænke på at rode med kode på nogen måde.

Fordelen ved ASP.NET er netop adskillesen af præsentation og forretningslogik. For en der koder alene betyder det nok ikke alverden, men i et firma har det altså en del fordele. :)

Vel skrevet Brian! Det var præcist min pointe i flere af mine tidligere indlæg! :)

Vel skrevet Brian! Det var præcist min pointe i flere af mine tidligere indlæg! :)

okok, så standard ting siger du... Hvorfor?
Jeg kan ikke se hvorfor man ikke kan bruge et ekstra framework end hvad der lige er i standard pakken. Det kan da godt være at det er sådan det er i MS verdenen, men det må jo så også betyde at du heller ikke må oprette dine egne små libs osv på dit job... for det er jo ikke med som STANDARD...

Det er jo lige meget.

Template frameworks:
Smarty
osv.

MVC:
CakePHP
Zend
osv.

Hvorfor skal alt være som det er i standard pakken? Det kan vel næsten kun betyde, at ingen gider at lave noget ekstra til et sprog? ikke fordi det har det hele, men fordi man vænner sig til de nørklede måder at arbejde på, som sprogets opfindere har defineret.

Det var overhovedet ikke det der var min pointe. Er der i PHP sådan noget som master pages fra standard? Det er da noget som er enormt fedt med ASP.NET, at man nemt kan lave master pages og nested master pages for at ensarte ens site-design.

Det som Gnu lavede er da helt på højde med jeres MasterPages. Jeg kan da ikke se forskellen... "PHP erstatter bare lidt variabler"... Hvad tror du lige jeres asp ting gør? opfinder den dybe tallerken og ridser sit navn i bunden af den... nej. Den definere et layout med variabler, som du erstatter. Præcis som i PHP... ingen forskel.

Hvordan tror I ellers at udvikleren virkede i gamle dage ? Tror I at Kasper har siddet og kopiet html fra side til side, eller at han har lavet et par inkludes her og der ?

Indlæg senest redigeret d. 18.09.2008 08:54 af Bruger #2796
Nu handler hele tråden jo om hvad ASP.NET kan og hvad PHP modsat kan. Ikke hvad alle mulige ekstra ting til det kan. Hvad er problemet i det?

Jeg synes adskillelsen mellem kode og markup/design, som folk har været inde på før, er en af årsagerne til jeg mener ASP.NET er så meget bedre end PHP. Netop det er, mener jeg, kendetegnet for alle Microsofts "sprog" indenfor de sdiste par år (Silverligt, WPF ASP.NET) så det er ikke kun i webudvikling det bruges.

Framework eller standard er for mig også ligemeget. Man kan da sagtens ligge noget ovenpå sin default-stack såsom PHP udviklerne gør med f.eks Smarty eller Zend. Det er vi ikke så vant til med Microsoft teknologier (måske fordi de rent virker rigtig godt som standard, men det kan igen diskuteres til hudløshed).

Jeg tror jeg har nok info til endnu et spørgsmål :)

http://www.udvikleren.dk/PHP/Thread.aspx/6/26110/

t