PHP vs. ASP.NET

Tags:    snak

Hey

Jeg har nu igennem nogle år programmeret hjemmesider, og har lavet mit eget lille CMS i PHP. Så det sprog er jeg ved at have rimelig styr på.

Dog har jeg i den seneste tid læst en del om ASP.NET og hørt at mange mener at dette er meget bedre/nemmere at programmere i.

Derfor er mit spørgsmål, hvad er bedst af disse 2 sprog. Kom evt. med positive og negative ting ved begge

På forhånd tak

Mon ikke det er mere realistisk og overkommeligt at få det gjort med to sprog til at starte med? Hvis det bliver en succes kan man jo altid prøve med andre/flere sprog efterfølgende :)

Mvh.

Kasper (TSW)

Mon ikke det er mere realistisk og overkommeligt at få det gjort med to sprog til at starte med? Hvis det bliver en succes kan man jo altid prøve med andre/flere sprog efterfølgende :)

tjo... men det kunne være sjovt at se hvad en python, java, coldfusion (...) udvikler ville gøre i samme situation.

Man kunne jo altid bare have som krav, at der skal være en vejledning med, så man ved hvordan det skal testes af osv.

Lad os lige slå nogle ting fast:

ASP.NET og de værktøjer man skal bruge er gratis, ligesom dem til PHP !!!

Jeg holder med Jokke omkring de ting han nævner i forbindelse med jobs mv. Jeg tror ikke længere jeg kender nogle der arbejder professionelt med PHP (som sælger løsninger og ikke bare har et intranet skrevet i PHP)

Fordelen for mig som udvikler er med .NET at jeg ikke skal skelne mellem om jeg skal skrive en windows applikation eller en web-applikation, alt logikken laves på samme måde, had enten det er det ene eller det andet. Dette betyder at jeg som udvikler kan lave mine egne genbrugbare komponenter jeg kan bruge til både det ene og det andet. Der mener jeg allerede PHP er slået !!! Jeg mener ikke at kunne huske at jeg i PHP kan lave en windows applikation, eller lave precompiled (da det vel ikke kompileres, men fortolkes) genbrugbare komponenter til genbrug.

Ja, .NET er afhængig af et framework og en CLI (Common Language Infrastructure) men det er PHP jo også i en eller anden grad (man kan ikke køre PHP på hverken Linux eller Windows uden at installere selve "PHP Produktet", Mono er et et CLI til Linux.

Som programmør mener jeg at jeg kan skabe bedre værdi for min arbejdsgiver ved at benytte ASP.NET. Jeg mener også at jeg bedre kan overholde de objektorienterede principper og arkitektur i ASP.NET end jeg kan i PHP.

Kort sagt, PHP bliver stort set kun brugt af evangelister der tuder over at deres elskede teknologi lige så langsomt bliver udfaset og til sidst går fuldstændigt i glemmebogen (og her varer det ikke længe inden Java går samme vej, men det er en anden diskusion)

thi hi fnis...

Jeg er et og alt. Følg mig og i skal se mand blive til konge!

Åh jeg måtte bare lige kommentere den der. :)

Tilsyneladende er der mange PHP evangelister ellers er .NET evangelisterne bare ultra dårlige til at sælge deres arbejde.
http://www.nexen.net/chiffres_cles/phpversion/18606-php_statistics_for_july_2008.php

Det kan godt være at man ikke skal skelne mellem at skrive en windows(uh var det en windows app.?) app. eller en web app. Men det har man jo egentlig heller ikke brug for hvis man er webudvikler.

Jeg mener også at jeg bedre kan overholde de objektorienterede principper og arkitektur i ASP.NET end jeg kan i PHP.
Naturligvis ved du hvilke principper du snakker om. Men det gør andre ikke hvis de ikke har brugt tid på at lære dem. Så her kommer det til kort: ved du hvilke principper du overholder har du nemt ved at overholde dem. Gør du det ikke, er du lige så meget på røven som .NET mand som du er som PHP mand. :)

Men da det her er en skrue uden ende er der ikke meget sjov ved det. Det er jo de 3 benægtelsesfaser om og om igen. Bortset fra at 3. og sidste fase "Accept" aldrig kommer i spil.
.NET kan mange ting. PHP kan mange ting.
Nogle kan .NET og det er bare godt for dem. :)

Indlæg senest redigeret d. 11.09.2008 02:24 af Bruger #10216

Jeg mener også at jeg bedre kan overholde de objektorienterede principper og arkitektur i ASP.NET end jeg kan i PHP.
Naturligvis ved du hvilke principper du snakker om. Men det gør andre ikke hvis de ikke har brugt tid på at lære dem. Så her kommer det til kort: ved du hvilke principper du overholder har du nemt ved at overholde dem. Gør du det ikke, er du lige så meget på røven som .NET mand som du er som PHP mand. :)

Jeg forstår overhovedet ikke den første sætning du skriver Gnu...?

Naturligvis ved du hvilke principper du snakker om. Men det gør andre ikke hvis de ikke har brugt tid på at lære dem.

Hvis du som software-udvikler ikke har sat dig ind i de mest gængse teorier omkring arkitektur og design af applikationer så kommer du da til kort på et tidspunkt...! Her mener jeg fx. UML og diverse metodologier.

Hvordan vil du lave en OO-arkitektur i et sprog der ikke er objekt orienteret (her tænkes på PHP)? Nu vil i nok sige: "jamen PHP 5.0 er OO..." Det passer jo ikke hvis du ser på de øvrige OO-sprog.

Hvordan vil du lave en OO-arkitektur i et sprog der ikke er objekt orienteret (her tænkes på PHP)? Nu vil i nok sige: "jamen PHP 5.0 er OO..." Det passer jo ikke hvis du ser på de øvrige OO-sprog.

Du mener at bare fordi det ikke er type-safe, så er det ikke objekt orienteret? - Du arbejder med objekter og metoder som du gør i alle andre sprog, så det gør det vel "objekt orienteret"?

Du mener at bare fordi det ikke er type-safe, så er det ikke objekt orienteret? - Du arbejder med objekter og metoder som du gør i alle andre sprog, så det gør det vel "objekt orienteret"?

Du har tydeligvis ikke forstået min pointe. Jeg taler ikke som sådan om OOP, men mere generelt om OO-arkitektur og -design ift. PHP. Jeg taler om nødvendigheden af, at kunne skilde forretningslogik og UI ad i web-applikationen. Det kan du, så vidt jeg ved, ikke i PHP. Hvordan vil du lave noget så simpelt som en 3-lags struktur i PHP?

Du har tydeligvis ikke forstået min pointe. Jeg taler ikke som sådan om OOP, men mere generelt om OO-arkitektur og -design ift. PHP. Jeg taler om nødvendigheden af, at kunne skilde forretningslogik og UI ad i web-applikationen. Det kan du, så vidt jeg ved, ikke i PHP. Hvordan vil du lave noget så simpelt som en 3-lags struktur i PHP?

Så skal du hente et PHP Framework som PHP som standard ikke kommer med. Giver det ikke okay mening i sig selv?

Så skal du hente et PHP Framework som PHP som standard ikke kommer med. Giver det ikke okay mening i sig selv?

PHP framework add-on for at lave forretningslogik i din webapplikation? Det lyder direkte tåbeligt... Giver overhovedet ikke nogen mening. Forretningslogik er jo noget du selv definerer ud fra applikationen. Så man kan altså ikke skrive sin egen forretningslogik i PHP selv til sin egen webapplikation?

PHP framework add-on for at lave forretningslogik i din webapplikation? Det lyder direkte tåbeligt... Giver overhovedet ikke nogen mening. Forretningslogik er jo noget du selv definerer ud fra applikationen. Så man kan altså ikke skrive sin egen forretningslogik i PHP selv til sin egen webapplikation?

At du ikke formår at sætte dig ind i konkurrende teknologier, og vælger blindt ikke at lege lidt med på de præmisser vi andre opstiller, må stå for din egen regning. Man kommer ingen steder i en debat hvis man ikke giver lidt luft og lidt plads til andres input.

Opdeling af logik og interface er bestemt muligt i PHP. Løsningen er som nævnt at enten skrive eller hente et framework der passer til opgaven. Symfony og Zend er de facto frameworks'ne i enterprise-kontekst. Google og Yahoo anvender PHP via Symfony, med stor success.

PHP er et sprog, ligesom C# er et sprog. Opdeling mellem logik og interface skal ikke laves på sprogniveau. Det skal laves på framework niveau. Det er det C# gør i .NET frameworket, og det er det PHP gør i en bred vifte af forskellige frameworks.

Indlæg senest redigeret d. 15.09.2008 22:05 af Bruger #8223
t