PHP vs. ASP.NET

Tags:    snak

Hey

Jeg har nu igennem nogle år programmeret hjemmesider, og har lavet mit eget lille CMS i PHP. Så det sprog er jeg ved at have rimelig styr på.

Dog har jeg i den seneste tid læst en del om ASP.NET og hørt at mange mener at dette er meget bedre/nemmere at programmere i.

Derfor er mit spørgsmål, hvad er bedst af disse 2 sprog. Kom evt. med positive og negative ting ved begge

På forhånd tak

Synes ikke man direkte kan sammenligne de to sprog, da de har hver deres forcer.

Koder selv PHP af en enkelt årsag. Da jeg for år tilbage startede med at programmere, var det netop php der var lettest tilgængeligt. Tutorials, forums, billig hosting mm.

Jeg tror på at der er flest "derude" der bruger php hvilket er med til at holde prisen nede på PHP stillinger.

Ude i erhvervslivet ser tingene nu lidt anderledes ud.

Der er folk ligeglad med at skulle betale for redskaber, og vælger derfor at købe dem der "indtjener sig selv/løser opgaven" bedst.

Rigtigt

Og derfor ser man ofte at de større virksomheder ikke leder efter php gutter - der er meget få stillingsopslag hvor man leder efter en php gut, sammenlignet med asp.net.

Tror nærmere grunden til at en del virksomheder bruger M$ produkter er at MANGE ser det som det "sikre" valg.

Rigtig mange små og mellemstore virksomheder invistere i M$ produkter til simple serverløsninger. Ikke fordi produktet er bedst, men fordi det ses som "standard". Og man bliver jo ikke "fyret" for at have valgt M$ hvis der skulle gå noget galt!

alså, det kræver ikke lige frem det største genskab til ASP(Active Server Pages) for at kunne arbejde med ASP.NET platformen, da det langt fra er det samme :-) man bruger ikke engang det gamle skrammel scriptsprog i det sammenhæng :)

Tjah... .NET kom ud i 2002, og PHP5 kom ud i 2004, så lang tid var .NET altså heller ikke foran ;)

*ahem* .NET blev skam frigivet i 2000. Og en final i 2001. Og hvis du kalder det skrammel til PHP5 for OO, så er JS i ligeså høj grad (yush, på en mærkelig måde, ganske som PHP).
PHP er nemt at tilgå, man lærer det rimeligt hurtigt, men i længden føler man ikke det er specielt holdbart. Dette behøves dog ikke betyde man skal skifte til .NET. Der findes alternativer som Ruby, Python og Perl.

Og så er man rimeligt låst i at .NET skal kører på en Windows maskine. Og ja, der findes emulatore som MONO, men det er en halvhjertet måde at gøre det på, og så kan man sku lige så godt droppe at skrive .NET hvis man ikke har en server til det.

Nu er det vist ved at være et gammelt argument at man er låst. Dette har vist sig flere gange ikke at være tilfældet. Skriv du bare til Mono folket og sig deres indsats er halvhjertet. Dette er en næsten implementation af .NET Frameworket. Den del der er standardiseret igennem ECMA og ISO.

Indlæg senest redigeret d. 08.08.2008 22:20 af Bruger #345
PHP's OOP kode er noget af det bedste der findes!

Jokke Jensen, din løn kan jo ikke bruges som nogen målestok, eftersom det også handler om personlighed, erfaring og meget andet.

Dog kan jeg, uden at gå i detaljer, garantere dig at der er PHP folk som tjener både lige så meget og mere.

Nu har jeg både kodet i PHP, ASP, Java-appletter og ASP.Net i mange år efterhånden.

For mig at se er ASP.Net det bedste af alle de ovennævnte muligheder af en simpel årsag: det er fuldt OO (objektorienteret)! Desuden kan det tale sammen med et hav af forskellige teknologier indenfor MS (hvilket bestemt ikke er dårligt!) hvilket gør, at der ift. webudvikling ikke er nogen grænser for hvad du kan lave. Desuden med lanceringen af Silverlight kan du nu oven i købet lave vektor-baserede grafiske websites enormt enkelt. Desuden bruges der sprog i ASP.Net pga. .Net frameworket der kan bruges til en masse andet, så når du har lært ASP.Net kan du fx. hvis du bruger C# gå direkte over og lave windows-applikationer, da det er samme sprog du skriver det i.

En anden grund til at jeg (og så enormt mange andre) foretrækker ASP.Net frem for alt muligt andet er, at koden bliver meget mere overskuelig både pga. den føromtalte OO-tilgang, men også pga. brugen af code-behind (hvor HTML-markup osv. og ren kode er adskildt i 2 filer eller flere filer) og muligheden for at benytte Master-pages (hvor man har 1 eller flere sider der dikterer det overordnede design). Det gør det hele så meget nemmere hvis man er flere end 1 der skal sidde og udvikle noget til fx. et større projekt.

Desuden er jeg meget glad for muligheden for at lave en ordentlig arkitektur i sin (web)-applikation og der kan jeg slet ikke se PHP være med.

... og en lille side-bemærkning:
Det her med at det i Danmark er udbud og efterspørgsel der dikterer løn er kun delvist rigtigt. Arbejdskraften er fx. ikke 100% frit bevægelig dvs. der i dele af landet er folk der tjener gennemsnitligt mere eller mindre end andre indenfor samme "fag".

Indlæg senest redigeret d. 20.08.2008 14:29 af Bruger #2243
Hvorfor er noget bedre end andet ? Man vælger vel en teknologi man mener passer bedst til sit arbejde. At man så vælger en Microsoft teknologi kan have noget at gøre med at vi laver gode værktøjer og stabile teknologier.

Men istedet for at snakke om teknologi1 vs. teknologi2 hele tiden, så kom men reel udfordring som i selv tør at stille op i.

Jeg er klar på en kode challenge mod PHP, og dermed ikke sagt at PHP er dårligt, fordi det er det ikke. Det kunne endda være vi kunne lave en event ud af det, og jeg skal nok betale for det.

Andre der friske ?

Jeg er altid frisk. ;)

Det lyder da som en ufattelig god idé.

Samtidig kunne man jo også lave en udfordring om at lave noget mindre i det modsatte sprog af hvad man er god til for at få indblik i det også. Jeg vil i hvert fald gerne have indblik i det hvis der er nogle som ved noget om det.

t