PHP vs. ASP.NET

Tags:    snak

Hey

Jeg har nu igennem nogle år programmeret hjemmesider, og har lavet mit eget lille CMS i PHP. Så det sprog er jeg ved at have rimelig styr på.

Dog har jeg i den seneste tid læst en del om ASP.NET og hørt at mange mener at dette er meget bedre/nemmere at programmere i.

Derfor er mit spørgsmål, hvad er bedst af disse 2 sprog. Kom evt. med positive og negative ting ved begge

På forhånd tak

Af ASP og PHP er der ikke rigtig noget der er bedre end det andet. PHP har et større hav af metoder og funktioner som kan præcis det de skal og ikke en fis andet, hvor man i ASP(.old) skal skrive en god bid selv.

.NET er et framework til ASP der kan en masse ting og egentlig besidder jeg ikke viden til forsvare eller kritisere det. Men det er dog .NET til ASP.OLD der gør ASP.NET til ASP.NEW. :)
Zend er et framework til PHP der også kan en masse ting. Det besidder jeg heller ikke den fornødne viden til at kommentere.

Grunden til den manglende viden er egentlig bare manglende interesse for alle de mange frameworks. Har i stedet skrevet mit eget der kan det jeg skal bruge det til. :)

Ikke megen diskussion, begge er forfærdenlige teknologier... ;)

Der er en ret stejl indlæringskurve fra asp/php, hvor man typisk blander html/serverscript sammen i en stor kludder mudder.

I .net tilgår man alt gennem en OO struktur, hvor utroligt mange redskaber er tilgængelige..

Dog hvis du tænker kommercielt, skal der ligges nogle penge, tjek edbpriser, for en visual studio 2008...

Der er utroligt mange fordele ved at skifte til .net, men flere test har vist at selve resultatet, performance mæssigt er det sammen, hvis der skrives ordentlig kode vel og mærket - men hvorfor ikke lade systemet om connection pooling, cacheing, bruger styring mm. og bruge tiden på at lave noget productivt..

Mange firmaer bruger ofte .net, især de lidt større webbureauer, ex har vi i danmark en række store CMS'er, i min foretrukne række følge:

Sitecore
Synkron.via
Dynamic.web
Composite
Umbraco
Tangora (kender ikke til)

Alle er i .net, men man får hurtigere et resultat frem på skræmen, koden bliver bedre struktureret, og IDE'et overruler alle andre.

Jeg har skiftet bekendskab med de fleste sprog, jsp, asp og asp.net -> ikke php. Og asp.net er klart at foretrække efter min personlige mening, og af de 5 største CMS huse i danmark.

Brug php hvis du ikke vil ligge nogle penge, ellers er der ingen vej uden om asp.net, tænk silverlight, ajax mm.

/JJ

Indlæg senest redigeret d. 23.07.2008 01:01 af Bruger #5789

Indlæg senest redigeret d. 29.09.2008 11:57 af Bruger #13985
>Jeg bryder mig generelt ikke om Microsoft's metoder, hvilket er endnu en grund til at jeg i fritiden kun har med PHP og Linux at gøre, jeg vil ikke lære et helt nyt sprog hver gang de udgiver en ny version og det føler jeg faktisk at jeg gør.

Både VB.NET og C# udvikler sig ganske rigtigt fra version til version, men det gør dem jo altså ikke til nye sprog hver gang. Der er stort set ingen breaking changes og .NET applikationer kan stadig afvikles, da .NET frameworksne fint kan køre i forskellige versioner på samme maskine. Begge sprog har i øvrigt været med os i en del år efterhånden, og uden at kunne spå om fremtiden, så vil jeg vove den påstand at det er rimeligt sikkert at satse på et .NET sprog. Microsoft er, tydeligvis, meget dedikeret til denne teknologi, hvilket den store og konstante udvikling er et godt bevis på. PHP er jo i øvrigt også under udvikling, selv om der er lidt længere imellem versionerne. I det mindste har både VB.NET og C# haft ordentlig support for OOP fra starten af - det samme KAN altså ikke påståes om PHP, der først med version 5 kom nogenlunde med på det punkt ;)

Mvh.

Kasper (TSW)

Indlæg senest redigeret d. 23.07.2008 12:43 af Bruger #1

>I det mindste har både VB.NET og C# haft ordentlig support for OOP fra starten af - det samme KAN altså ikke påståes om PHP, der først med version 5 kom nogenlunde med på det punkt ;)

Tjah... .NET kom ud i 2002, og PHP5 kom ud i 2004, så lang tid var .NET altså heller ikke foran ;)

Altså det er jo en endeløs diskusion om det er .NET eller PHP der er sejest. Jeg vil bare altid holde på (som der også er sagt tidligere), at hvis man skal kode noget .NET til komiciel brug, så skal man allerede i gang med at spytte penge i før man kan lave noget. Der er PHP rimeligt billigt sammenlignet med ;)

Og så er man rimeligt låst i at .NET skal kører på en Windows maskine. Og ja, der findes emulatore som MONO, men det er en halvhjertet måde at gøre det på, og så kan man sku lige så godt droppe at skrive .NET hvis man ikke har en server til det.

Altså det er jo en endeløs diskusion om det er .NET eller PHP der er sejest. Jeg vil bare altid holde på (som der også er sagt tidligere), at hvis man skal kode noget .NET til komiciel brug, så skal man allerede i gang med at spytte penge i før man kan lave noget. Der er PHP rimeligt billigt sammenlignet med ;)

nu kan man jo downloade Visual Web Developer Gratis hvis man bare skal øve sig på at ku bruge ASP.NET C# :)

det først hvis du vil ha Visual studio du må smide nogle knaster på bordet :)
.

men personligt er jeg mest til DotNet mest fordi der er nogle funktioner jeg bedre kan li og syns der er nemmere som f.eks repeater, master/content pages

Ude i erhvervslivet ser tingene nu lidt anderledes ud.

Der er folk ligeglad med at skulle betale for redskaber, og vælger derfor at købe dem der "indtjener sig selv/løser opgaven" bedst.

Og derfor ser man ofte at de større virksomheder ikke leder efter php gutter - der er meget få stillingsopslag hvor man leder efter en php gut, sammenlignet med asp.net.

Og af netop den grund, så jeg dengang ikke andre muligheder end at få det lært. Men sidder også med en fornuftig løn i forhold til min korte mmd uddannelse. Det ville jeg bestemt ikke for et typo3 hus. Fornuftig for mig er godt over de 40K, og det er der ikke mange php frontend gutter der får (TROR jeg ikke).

/JJ

Kald mig bare naiv og uden realitetssans. ;)

Jokke, det handler om udbud og efterspørgsel. ;) Jo flere der er, des lavere pris fåes de til.

Der er efter min erfaring langt flere udviklere der arbejder med PHP end ASP.NET og da markedet endnu ikke er mættet indenfor ASP.NET, kan man naturligvis finde sig en passende højere løn. Det har relativt set ikke ret meget at gøre med hvor god du er til faget.

Desværre har firmaer endnu ikke rigtigt fået øjnene op for PHP som et sikkert udviklingssprog, hvilket desværre mest skyldes at der er så mange udviklere der laver lort i den. Det er synd, da et PHP projekt er forbundet med langt lavere indledende omkostninger end et tilsvarende ASP.NET projekt. Se blot på hosting som et eksempel.

---

Og for dem som gerne vil arbejde med .NET men ikke vil skifte til ASP for at komme til det:
http://www.codeplex.com/Phalanger

Indlæg senest redigeret d. 30.07.2008 15:01 af Bruger #10216
t