Hjælp til at sende HTML formular med php

Tags:    php

Hej,

jeg er lige løbet ind i et "lille" problem. Jeg har lavet et formular for en velgørende forening - eller rettere sagt to - i HTML og tænkte, at jeg kunne bruge mailto:navn@navn.dk tagget til at sende indholdet til deres e-mail.

Jeg er godt nok uddannet indenfor det grafiske men med fokus på trykopgaver og ikke så meget webdesign. Jeg har for længe siden brugt mailto-tagget og der kunne man bare sende formularindholdet uden problemer. Den så og sige sendte og nulstillede felter bagefter automatisk.

Nu er det vist ændret til, at den kommando ved tryk på "Send" knappen starter outlook eller lignende og det så er brugeren som skal sende den som almindelig e-mail etc.

Det var dog ikke meningen da brugeren ikke skal tænke på andet end, at sende og så glemme formularen bagefter. Ligesom det var før med mailto-tagget som beskrevet øverst i denne post.

Jeg har så tænkt på, at jeg har hørt meget om php og selv om jeg ikke kender selve kodningen eller principperne i det tænkte jeg, at det kunne måske bruges.

Jeg faldt over den her side...

http://www.hjemmesideskolen.dk/scripts/phpmail.php

...som ser lovende ud men tænkte "speak Chinese will you" da jeg kiggede på php koden og så så dette forum hvor jeg tænkte jeg ville bede om hjælp.

Er der en - nem eller nemmere - vej som man kan bruge til, at tilføje en php formkode til forsendelse af mine allerede færdig designede og eksisterende HTML-formularer???

Hit me! :-)

På forhånd, tak for ethvert svar!

6 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvis du vil sende en mail med php skal du bruge funktionen mail();

Den kommer til at ligne noget i stil med det her,
Sendmailform.html:
Fold kodeboks ind/udHTML kode 

Det modtager du i "sendemail.php":
Fold kodeboks ind/udPHP kode 

har ikke lige testet det og er lidt træt, så undskylder hvis der er fejl ^.- Det er noget af det nemmeste der er i alt fald.

Indlæg senest redigeret d. 14.07.2008 23:55 af Bruger #13808
Hvis du bruger HTML'en og vil ha den til at validere skal form tagget lige rykkes ud af tabellen sådan her:
Fold kodeboks ind/udHTML kode 

Indlæg senest redigeret d. 15.07.2008 01:01 af Bruger #10647
Skal det være valid strict html/xhtml, så skal det være i " altså anførelses tegn. Men de fleste browsere vil genkende det alligevel.

Tak til jer begge for jeres koder.

Dennis -> Jeg har prøvet, at sætte din kode action="sendemail.php" på selv samme måde ind i form tagget i mit HTML-formular som det står skrevet her.

Jeg undrer mig lidt over om der skal være enkelt apostrof eller anføringstegn på hver side af sendemail.php men det er kun et af mine problemer.

Efter, at have sat tagget ind dér kopierede jeg så det andet kodefelt gemte det som en php-fil som jeg kaldte sendemail.php og uploadede altsammen til serveren.

Når jeg nu trykker send så kommer der en fejlmelding i Explorer som lyder:

The website cannot display the page

HTTP 500

Most likely causes:

The website is under maintenance.

The website has a programming error.

What you can try:

Refresh the page.

Go back to the previous page.

More information

Nogle idéer til hvad jeg kan have gjort forkert? Jeg har virkelig brug for det her for jeg tager på ferie i 2½ uger fra torsdag af. :S

Takker!

Emil -> Jeg mangler lidt mere vejledning til resten.

Tak!

Hej alle!

Tilbage fra ferie. Skønt men også hårdt. :-D

Kevin -> Jeg har ikke kunnet finde frem til en løsning af mit før beskrevne problem. Kunne du ikke lige tage det også med?

På trods af de her anførselstegn " eller ' virker det altså stadigvæk ikke.

Hvad gør jeg forkert???

På forhånd, tak for svar.

PS: Enhver anden er også velkommen til, at skrive med en løsning hvis der er nogen. :-)

ta et kig forbi http://nemprogrammering.dk

her har de over 50 danske videor der lære dig at programmere både HTML, PHP, MySQL, CSS og Javascript! - Det hele er gratis og lige til at gå til!

t