Billede fra Photoshop vil ikke vises i webbrowser!

Tags:    programmering

Hej Alle

Jeg håber dette er det rigtige sted at komme med min problemstilling!

Jeg har nogen gange oplevet at mine JPG billeder ikke vil vises i forskellige webbrowsere (det vises i stedet et rødt kryds), selv om jeg sagtens har kunnet se dem i Photoshop, Paint osv.

Jeg har f.eks. været ude for, at et JPG-billede kunne vises i Safari, men ikke i FireFox og Explorer.

Jeg har samtidig oplevet, at hvis jeg i Photoshop gemmer JPG-billederne, som ikke kunne vises før, ved at benytte "Save for Web & Devices", så kan billederne pludselig godt vises i alle browsere!

Hvad skyldes dette, og hvordan kan det være, der er forskel på om billeder kan vises i forskellige browsere?
Kan JPG-billeder komprimeres på forskellige måder eller hva?

På forhånd tak!

--
Jesper

5 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
JPG-billeder kan indeholde rigtig mange ting såsom forskellige komprimeringer, forskellige farvetemaer og diverse billedeinformationer (fx. EXIF).
Når jeg skal bruge billeder på web, gemmer jeg altid ved hjælp af "Save for Web"-funktionen i Photoshop. På den måde sikrer man at alle de ting der ikke skal bruges på web, de bliver barberet fra. Desuden er det også nemmere at finde den bedste komprimerings-procent via dette værktøj og det er hurtigt at finde ud af om billedet er bedst i JPG, GIF eller PNG.
Det er vigtigt for mig at billeder til web ikke fylder mere end højst nødvendigt.

Hej Jesper,

Ja. Men som du skriver ... MSIE under 7 kan ikek klare transperante PNG'er ...

Ellers er de glimrende.

Så, godt 30% vil også se mit websted forkert, da jeg har transperant PNG.

Med venlig hilsen
Ieet

Hej Jesper,

Du skal benytte RGB enkodning til dine JPG billeder, ikke CMYK ...

Med venlig hilsen
Ieet

Hej Jesper,

Du skal benytte RGB enkodning til dine JPG billeder, ikke CMYK ...

Med venlig hilsen
Ieet

Super, tak for dit svar!

-- Jesper

JPG-billeder kan indeholde rigtig mange ting såsom forskellige komprimeringer, forskellige farvetemaer og diverse billedeinformationer (fx. EXIF).
Når jeg skal bruge billeder på web, gemmer jeg altid ved hjælp af "Save for Web"-funktionen i Photoshop. På den måde sikrer man at alle de ting der ikke skal bruges på web, de bliver barberet fra. Desuden er det også nemmere at finde den bedste komprimerings-procent via dette værktøj og det er hurtigt at finde ud af om billedet er bedst i JPG, GIF eller PNG.
Det er vigtigt for mig at billeder til web ikke fylder mere end højst nødvendigt.

Også tak for dit svar!

Er der nogen fordele/ulemper ved at benytte PNG frem for GIF, når man skal vise transparante billeder (f.eks. runde kanter)?

Jeg har f.eks. oplevet at PNG-billeder ikke var transparante, når de blev vist i MSIE 5.5 og MSIE 6.0.

t