Hvorfor bruge XHTML?

Tags:    html css

<< < 12 > >>
Jeg har nu tænkt over dette i længere tid. Hvorfor bruge XHTML i stedet for HTML. På min hjemmeside: http://www.superman.bleb.dk/ har jeg brugt HTML, men jeg har overvejet at skifte til XHTML, da det skulle være det "fremtidige HTML".

Jeg har også lige et andet spørgsmål. Er XHTML det samme som XML?

På forhånd tak.

/Dan

17 svar postet i denne tråd vises herunder
5 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Nu har jeg puttet det er ind i toppen af et af mine dokumenter:

Fold kodeboks ind/udKode 

Når jeg åbner min hjemmeside, står der, at der er en fejl. Helt præcist:

Fold kodeboks ind/udKode 

Kan nogen se, hvad jeg har gjort galt? Jeg tror, at browseren tror at den første linje er en PHP-kode, men jeg er ikke sikker.

/Dynemand

Indlæg senest redigeret d. 10.07.2008 12:28 af Bruger #12727
Tusind tak Nørden. Nu virker det. :)
Nu har jeg bare endnu et problem. Siden virker fint i Firefox, men hvis man åbner den i Internet Explorer, så er der bare hvid skærm. Kan nogen finde årsagen til dette? :S

Hov undskyld Per, jeg missede et X, skulle have været indtil XHTML 5 kommer(dvs. HTML 5 ført over på XML). XHTML 2.0 regner jeg med at hoppe forbi, fordi den bryder bagudkompatibilitet, det kommer XHTML5 ikke til - så jeg gætter på at XHTML2 kommer til at tage endnu længere tid at implementere i browsere, end XHTML5 gør.

Det sagt, så er jeg ikke meget inde i "HTML-scenen", jeg holder mig til at lave de bagvedliggende ting, det kan jeg finde ud af :D

Hvorfor benytte XHTML før teknologien er ordentligt understøttet?

Før en side er defineret som true XHTML og ikke bare læses som HTML(Hvilket ville betyde at man ligeså godt kunne have defineret siden i streng html), skal man jo huske at deklære siden som application:xml. Og det er kun de aller nyeste browsere som understøtter XML ordentligt(Firefox 3, IE7 med de nyeste opdateringer, den nyeste oprah osv.), og derfor kan man hurtigt komme ud for at den side man i god tro har skrevet i XHTML, faktisk pludselig kun kan vises hos et fåtal af brugere! Jeg benytter selv XHTML strict til mine sider. Men jeg kører altid et PHP tjek på browser version og har derfor en layout fil i strict html i tilfælde af det er en browser som ikke er understøttet.

Det næste store problem er jo at AJAX vinder impact! Og AJAX er først rigtig stærkt når man benytter metaframes. Det kan man ikke i strict definitions, og er derfor nødt til at vælge den mindst kritiske DTD, nemlig frameset. Og så kan det da først være lige meget med XHTML.

Nu har jeg puttet det er ind i toppen af et af mine dokumenter:

Fold kodeboks ind/udKode 

Når jeg åbner min hjemmeside, står der, at der er en fejl. Helt præcist:

Fold kodeboks ind/udKode 

Kan nogen se, hvad jeg har gjort galt? Jeg tror, at browseren tror at den første linje er en PHP-kode, men jeg er ikke sikker.

/Dynemand

Du skal gøre brug af en nyere version af DTD'en fra W3C. Det vil afhjælpe dit problem. XHTML 1.0 strict understøtter ikke application:xml ordentligt.

Det kunne i hverttilfald være en klar grund til din fejl. Men jeg ville tage i betragtning hvilken browser du benytter? Læs min ovenstående post, og hav det med i dine overvejelser.

Indlæg senest redigeret d. 11.07.2008 09:25 af Bruger #13976
Det næste store problem er jo at AJAX vinder impact! Og AJAX er først rigtig stærkt når man benytter metaframes. Det kan man ikke i strict definitions, og er derfor nødt til at vælge den mindst kritiske DTD, nemlig frameset. Og så kan det da først være lige meget med XHTML

Hvorfor er AJAX først rigtig stærkt med metaframes? Jeg har efterhånden lavet en del sider som benytter AJAX i forskelligt omfang, og jeg har aldrig nogensinde brugt andet end XHTML 1.0 Strict.

Fold kodeboks ind/udKode 

Erhm... hva' er metaframes?

Anyway... AJAX er et akronym for en metode der sammensætter to sprog: XML og JavaScript. Til dette bruges XHR objektet og har intet at gøre med frames, iframes eller "metaframes". Men AJAX metode kan bruges sammen med alle DTD uden problemer, da det er JavaScript der sikrer adgang til DOM.

Ja hvad skulle ellers håndtere udpakningen af XML dokumentet? Et andet "tekst" dokument? :D
Anyway så udvikler jeg ikke rigtig webapplikationer mere. Så jeg er måske lidt "rusten" på det punkt. Til gengæld er jeg IDM konsulent og koder XML og XSLT til daglig. Så du kan sagtens belære mig om Javascript, men prøv ikke på det med XML. ;)

Metaframes er iframes. Jeg kan bare lære at kalde en spade for en spade.

Bortset fra det, så har jeg på intet tidspunkt påstået at AJAX ikke kan bruges uden frames. Se min ovenstående post. Det er mere et udtryk for en personlig holdning.

Indlæg senest redigeret d. 11.07.2008 14:55 af Bruger #13976
<< < 12 > >>
t