Well, selvfølgelig er AJAX stærk uden brug af metaframes. Det jeg mente var at man ikke kunne benytte meta-frames i strict, ikke at man ikke kunne benytte AJAX. Jeg vil godt rette mig selv på det punkt at AJAX er effektivt, stærks og ultra dynamisk uanset hvad. Men forestil dig dette:
CMS systemer, web portaler til styring af for eksempel taxa centraler med integration af google maps og bilernes koordinater(blot et eksempel, kom selv med flere), Integrations af eksterne enheder for eksempel informationer via XML og eventbaseret live opdatering af indholdsområde, men ikke af menuer og sådan.
Jeg vil godt komme med en indrømmelse: Jeg er ikke den store AJAX haj, men jo jeg har da både været med i udviklingen af nogle AJAX projekter, og eksemplet med taxa centralen er ikke langt fra en af dem. Da vi vendte og drejede projektet, blev vi ret hurtigt enige om at den bedste teknologi i alle henseender til dette projekt ville være AJAX. Og det var fordi siden skulle køre i Meta-frames så man kunne have et oversigt over sin virksomhed på dette kundenet.
Det er jo selvfølgelig muligt helt uden brug af AJAX, men jeg ville til enhver tid foretrække at skrive et sådan eksempel i AJAX.
Jeg trækker nu gerne min udtalelse tilbage omkring det med at AJAX kun er rigtig stærk i Meta-frames. Min personlige mening er dog at AJAX hurtigt bliver for omfattende for klienten, og andre eksempler har vist mig at jo mere Javascript, jo højere risiko for at miste cross-browser funktionaliteten. Derfor mener jeg stadig(personligt) at AJAX skal benyttes i et begrænset omfang, og kun benyttes til de udregninger som ligesågodt kunne ligge hos klienten. En normal gængs webportal ser jeg som et klassisk PHP projekt, og kan 9 ud af 10 gange ikke se fordelen i at lave en AJAX løsning fremfor en PHP / XML/XHTML, CSS løsning.
Så jo, AJAX er stærkt. Rigtig stærkt. Men AJAX er jo basseret på LiveScript oprindeligt, og jo selvfølgelig har Microsoft erkendt at deres Fastscript eller Jscript ikke rigtig kom til at slå igennem, så de laver en mellemting, således at IE jo nu kan forstå begge dele. Men derfor er understøttelsen af Javascript naturligt bedst i firefox.
Det er jo selvfølgelig kun min egen mening, så selvfølgelig er der mange der er uenige. men lad os oprette en anden tråd til dette emne, da det er XHTML det handler om.
Indlæg senest redigeret d. 11.07.2008 14:03 af Bruger #13976