web user frontend til mysql

Tags:    databaser

hello,

Jeg sidder og prøver at finde ud af hvordan jeg skal få lavet en frontend web applikation til en masse brugere der skal kunne se/operette/slette/rette informationer liggende i en mysql db.
Spørgsmålet er bare lige hvad skal man bruge???
Er det java der er vejen, med en slags applet eller hvad siger i?

Hvis det er en web applikation så vil jeg sige PHP eller ASP.NET. Da det er mysql, vil jeg umiddelbar sige PHP.

ja det tænkte jeg nok ;-)
jeg er mest vant til java/perl og har igen ide om hvor meget det vil kræve at lære php til det jeg skal lve nu...
I princippet har jeg en stor mysql db, som bliver udvidet hen ad vejen med flere tabeller og relationer.
Denne web appl. skal bruges af alm. brugere, så den skal kunne vise dem data efterhånden som de klikker rundt og ændre eller tilføje nu valideret data.
Jeg var bare overbevist om at der ville findes sådan et værktøj alla msaccess, hvor man jo så let som igen ting kan lave forms etc. bare oven på mysql og så til weben!

Du skal ihvertfald umiddelbart lære
Fold kodeboks ind/udKode 

Vil tro at du næsten kan klare dig med det

hehe, nice det kan man da forholde sig til...
Men hvordan ser det ud i forhold til at der skal være en web frontend, som ser fin ud og understøtter det at vise specifik data som man navigere rundt... det synes jeg straks ser mere kompliceret ud eller hvad?

frontend der ser pæn ud er css og html eller xml.

man naviger rundt ved at klikke links og submit forme der gør at siden sender et request til serveren der så sender en ny side, eller du kan bruge AJAX til at tale med serveren, men så skal du lære javascript, og evt. noget mere php.

ved ikke hvad du mener med specifikke data.

vil lige sige du selvfølgelig også skal lære if og evt. switch

Indlæg senest redigeret d. 03.07.2008 11:30 af Bruger #5620
da det er web, skal man jo kunne håndtere at der er mange der på samme tid kigge/retter i databasen, det er en ting, så man kan ikke hive data op og tilbage igen, det må være interaktivt med mysql.
frontenden, skal være en typisk gui, hvor man ser mere og mere relevant data som man klikker frem... Selve den appl. jeg snakker om er noget der mindre om en CDB config DB, som kan vises en kunde og alle dens devices og en masse attributer til denne kunde eller devices etc.
Jeg synes nu mest java jsp etc. ser ud til at give det hele, er der nogen der har en holdning til det?

java/jsp kan gøre arbejdet ligeså godt som ASP.NET og PHP kan. Det er udelukkende et spørgsmål om præferencer.

Hvis du har java-erfaring, og har mulighed for at installere java/jsp servlets på serveren, så ser jeg ingen grund til, ikke at bruge java/jsp.

En ting til....
Hvordan har PHP det med at håndtere flere brugere der muligvis ændre samme data på samme tid i databasen???
I java vil man jo fange det under commit, så man kan se om man vil opdatere eller ej!

En ting til....
Hvordan har PHP det med at håndtere flere brugere der muligvis ændre samme data på samme tid i databasen???
I java vil man jo fange det under commit, så man kan se om man vil opdatere eller ej!

Jeg vil ikke anbefale at bruge tranaktioner, når der er tale om bruger input, da databassystemet kan finde på at låse mere end den enkelte record. Og hvad så, hvis commit aldrig bliver kaldt?

En løsning kunne være at lægge et tidsstempel i de relevante tabeller. Når recorden hentes ind (SELECT) læser man også dette tidsstempel. Når man har indtastet sine ændringer og inden man laver en UPDATE, læser man tidsstemplet én gang til (i denne SELECT og UPDATE vil det være på sin plads at gøre det i en transaktion). Er der ingen forskel laver min sin UPDATE (herunder opdaterer tisstemplet). Er der forskel, må der jo være mogen, der har ændret i recorden efter vi har haft indlæst den. Er det tilfældet, er det op til dig at bestemme, hvad der skal ske.

Ovenstående løsning kodes så i PHP

t