Random billed visning

Tags:    html css

Hvis man har et topbanner på sin side og vil have et forskelligt billede vist, altså tilfældig udvælgelse blandt en gruppe, hvordan gør man så?

Er det php, asp, javascript, eller?

hvis billederne har tilfældige navne laver du en switch construction over et kald til en random function, og hvert billed har så sin egen case.

Du kan også bare gemme dem i et array og indeksere i arrayet med kald til random functionen.

Hvis billederne har et fast navn kun med forskellige numbre kan du generer navnet ved at sætte resultatet af kaldet til random function ind det rigtig sted.

Den omtalte random function skal give værdier som er lovlige for din billeder, f.eks. hvis du gemte din billeder i et array skal den værdi funktionen giver indlysende nok være inden for arrayet og ikke give et index før eller efter arrayet.

Jeg lavede et sådant script i PHP5 for et stykke tid siden.

randomimage.php
Fold kodeboks ind/udPHP kode 

Så laver du bare en mappe ved navn 'pics' i samme mappe som filen, og smider billederne deri.

Indlæg senest redigeret d. 27.06.2008 12:06 af Bruger #3275
Det her er Decko's kode bare forkortet, ikke nødvendigvis bedre eller hurtigere, men sad og kedet mig :).

Indlæg senest redigeret d. 27.06.2008 13:36 af Bruger #5620
Det her er Decko's kode bare forkortet, ikke nødvendigvis bedre eller hurtigere, men sad og kedet mig :).

Hehe :P, den der er vidst også php4-venlig.

PHP 4.3+

ifølge manual for glob. Og virker ikke på visse ikke GNU systemer som f.eks. solaris ifølge manualen.

og er formentlig langsommere fordi den vel skal kører 2 loops 1 for at map og 1 for at implode.

tilgengæld kunne man formentlig snyde den til at kigge i flere dirs samtidig burde bare kunne skrive:

$extensions = array("jpg","png","gif","../pics2/jpg","../pics2/png","../pics2/gif");

jeg tror problemet er at Britta vil gøre det i HTML.

Desværre for Britta kan dette ingenlunde lade sig gøre.

Det kan dog lade sig gøre med javascript, hvis man vil undgå serversidesprogene som PHP og ASP(.NET)

jeg tror problemet er at Britta vil gøre det i HTML.

Desværre for Britta kan dette ingenlunde lade sig gøre.

Det kan dog lade sig gøre med javascript, hvis man vil undgå serversidesprogene som PHP og ASP(.NET)

Hehe nej nej.. jeg har bare ikke så meget forstand på det - endnu :P Så skulle bare have en eller anden løsning til problemet. Skal i forvejen rode lidt med php til nogle andre dele af den side, så jeg tror det vinder! hehe

Synes bare det kan være svært at finde rundt i, hvis man er nu, om det nu er bedst at bruge det ene det andet det trejde eller det fjerde!

Men tusind tak for hjælpen! :)

Mvh B

t